Kenny
    Jag läser engelska 6 och har fått godkänt på alla tre delar av det nationella provet, men fick efter provets resultat F varning i ämnet. När man fått godkänt på nationella borde man väl vara godkänt i ämnet?

    Frågan är alltså varför har jag F varning.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kenny!

    Tråkigt att du fick F varning.

    Du måste fråga din lärare i engelska varför du fick den varningen.

    För att jag /eller någon annan än din lärare/ kan inte veta svar, vi kan bara gissa och vi kan gissa fel... Om du vill att jag gissar (för att jag kan ju inte veta) - då gissar jag på att du kanske eventuellt inte uppfyller någon av kriterier (i alla fall är din lärare av den uppfattnigen) för godkänt betyg.

    Du får på Skolverkets hemsida läsa kriterier för godkänt betyg i Eng.6>> - det är inte hemlig info. Dock är problemet att tolka och applicera de kriterier. På den här platsen på Skolverkets hemsida>> bläddra ner tills du ser gul-gröna fält med kursnamnen

    öppna

    och bläddra ner lite... så ser du överskrift:

    Kunskapskrav

    Betyget E
    och där kan du läsa hur kraven är formulerade.

    Mitt råd till dig är
    - läs kunskapskraven om du vill men fråga sedan din lärare varför du fick F varning;

    - om du inte blir nöjd med lärarens svar, kan du klaga hos rektor på ditt program.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L.

    Liselotte

    Fortsättning på betygskriterier (kurs Eng6):

    Och "avslutning" på betygskriterier: