Sofia
    Hej!

    Jag går i trean på gymnasiet, och ska börja universitetet till hösten. Jag har fått tre "conditional offers" från universitet i Skottland att plugga engelsk litteratur. I ett av dem, antagligen det universitet jag skulle välja som förstaval måste jag få B eller A i alla ämnen sista året. Tyvärr har jag fått C och inte B i slutbetyg i religionskunskap 1 och skulle vilja läsa upp det under sommaren innan jag måste skicka in mina betyg senast 31a juli/31a augusti (olika på olika universitet). Jag kan inte göra en prövning på min skola eftersom jag inte är underkänd, och om jag har förstått rätt så kan jag inte heller göra prövning på komvux i Borås förrän i oktober.

    Hur kan jag göra för att få läsa upp mitt religionsbetyg i sommar? Jag vill verkligen inte att ett enda ämne ska påverka om jag kommer in på min drömutbildning, särskilt när det inte ens är relevant för det jag kommer att studera.

    Tack på förhand!

    Sofia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    jag förstår att du inte vill missa ett helt år pga ett lite för lågt betyg! Förstår dig verkligen! Frågan är dock - vad finns det att göra?

    Jag ser följande alternativ:

    1. kontakta ditt "drömuniversitet" och be dem göra Undantag; förklara din situation och de svenska reglerna för dem; det kan inte vara första gången de får frågan om att göra ett undantag. Jag kan inte lova dig att de gör ett undantag, men jag tycker det är bättre att fråga än att inte fråga.

    2. prövningar får man göra i alla kommuner, oavsett var man är skriven eller var man bor. dock stämmer det att så länge du är elev på gymnasiet - kan du inte göra prövningar på andra ställen än din gymnasieskola. Och på din gymnasieskola får du endast göra prövning i fall du fick F i kursen eller om du inte hade möjlighet att läsa kursen, trots att den står i din studieplan. Det stämmer. Så ser reglerna ut. Men prata med Rektor på din skola. Förklara din situation och fråga om de kan göra ett undantag.

    3. ännu ett alternativ är att försöka hitta någonstans du kan göra prövning Efter det att du tar studenten men innan datumet du som senast måste komplettera din ansökan - dvs under andra delen av juni eller första delen av juli. Det kan bli tufft att hitta. Lärarna är ju oftast på semester då. Tidigare år har vi letar men ej lyckades hitta någonstans man kan göra prövning senare än sista veckan i maj och innan slutet på augusti, men det finns ju inget förbud mot att någon kommun kan erbjuda prövningar på sommaren. Jobbigt att leta, dock! Finns ingen samordnad info. Varje kommun "kör sitt eget" och ingen vet vad de andra gör. Det vore mycket enklare om det fanns sammanställd info någonstans, men det känner vi inte till om den finns... vi har ställt frågor till diverse olika myndigheter och organisationer, men fick svar överallt - "Tyvärr"... :( finns inte någon som vill ta på sig att sammanställa info. Det är mycket tidskrävande och man måste också sedan kontinuerligt uppdatera info. Det skulle krävas några duktiga personer som på Heltid skulle jobba med det, men vem ska betala deras löner? Ingen vill göra det. Därför blir det inte av. :( Tråkigt och beklagligt, tycker vi här på fråga syv.

    Vad jag hoppas på att någon beviljar ett Undantag. Du måste fråga överallt, förklara din situation och be snällt. Om ingen gör ett undantag, så kanske blir det tyvärr så att du "förlorar ett år" på det. Jag beklagar detta, men vet faktiskt inte vad man kan göra åt saken... :(

    Hoppas och håller tummarna för dig!

    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!