Marina
    Hej jag vill varna om att detta kommer bli en del text.. Men hoppas någon kan ta sin tid ändå :) jag är en tjej på snart 17 år.. Bör egentligen gå gymnasiet i 2:an. Men i höstas valde jag att byta inriktning och gå om ett år.. Så pluggar nu teater i 1:an. Ända sen mitt första val i nian så har allt bara gått ut för.
    Jag är en väldigt velig person med stor beslutsångest! Känner jag mig stressad eller tvungen att välja.. Så fattar jag snabba beslut som senare påverkar mig. Har bytt gymnasie 4 gånger! Mitt första gymnasie var vård och omsorg, 2 veckor. Byta därefter skola av olika anledningar. dock med samma inriktning. Gick färdigt vården första året. Innan jag hastigt bestämde mig för att byta skola Till naturbruk häst. Dock så hade jag under ett tidigare tillfälle tvivlat på utbildningen men bestämde mig för att gå kvar.. Tills jag tog beslutet att byta.

    Flytta till en skola med då häst (internat). Gick 1 vecka.. Sen tröttna jag och byta ännu en gång,till närmare skola teater.
    Har trivs jätte bra med allt på denna skola! Tills jag nu fått ånger känslor IGEN. jag har alltid haft det svårt med skolan.. Klarar inte av uppgifterna, pressen, stressen. Och jag har dessutom svårt för att klara det sociala. Blir stressad bland folk och har upplevt det svårt att skaffa vänner. Vilket även varit problem på de tidigare skolorna.. Nu har jag folk att umgås med, fast trivs inte med situationen ändå. Mår just nu väldigt dåligt psykiskt, fast detta går också upp och ner i perioder. Samma med mina intressen.. Därav jag skiftat utbildningar.

    Just nu skolkar jag ofta från skolan.. Då jag upplever det svårt att vara där på alla sätt. Och jobbigt att pendla.

    Har ännu en gång funderingar på att byta.. Vill läsa distans, så jag slipper den vanliga skolan och bara kan plugga för mig själv. Slippa pendla för att komma till skolan.. Slippa tänka på att vara social. Slippa vara då orolig..
    Men är osäker på om det är en bra idé ändå..
    Tror att min studiero skulle bli bättre och jag skulle få mer gjort, mina betyg skulle gynnas! Bara kunna ta tag i skolan och mig själv. Då jag ska få samtalskontakt också.
    Jag har kollat upp en skola.. Hur det fungerar osv. Men med tanke på att jag redan har socialt svårt.. Så kanske det blir värre? Kan man kanske underhålla detta och jobba på det genom fritidsaktiviteter som inkluderar människor?
    Är rädd för att ångra mig igen, vill bara hitta min säkra plats.
    Älskar teatern, men klarar inte helheten med det.
    Har lätt för psykologi och så.. Kanske distans inriktning juridik eller beteendevetenskap kan va rätt för mig?

    Känner bara oro över att aldrig kunna bestämma mig.. Och tiden tickar. Vill inte förlora ännu ett år. Skolan jag kollat upp kan man börja på i januari och man söker nu i oktober. Men då har man ju missat en termin? :(

    Skulle man kanske kunna hitta en teater grupp på fritid där man får ut samma lärdom som jag skulle få på gymnasiet? Har kollat men hittar inget.

    Korrespondensgymnasium är den jag funderar på.
    Skulle bara behöva lite råd och tips för hur jag ska göra. Tackar i förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Det är många fler ungdomar som har det ungefär som du... eller bevinner sig i liknande situation, än man ofta tror. Man tror ofta att "alla andra" vet exakt vad de vill, vad gör gör och varför och vart de är på väg... men så är det inte.

    Jag tycker så här: det är bra om du får Samtalskontakt. Det är absolut inte farligt att söka till Korrespondensgymnasiet. Och om du får plats där, då kan du bestämma att byta eller inte byta. Du är inte tvingen att ta platsen på korrespondensgymnasiet bara för att du får plats där. Du kan tacka Nej till den platsen, och så blir någon i Reserv mycket glad att hen kommer in i stället! :)

    Din idé om att vara social på fritiden, utanför skolan är jättebra! ang. Teatergrupp - om det inte finns någon, så kanske du kan starta upp någon grupp själv? Berätta annars i vilken del av Sverige du bor, så kan jag se om jag hittar någon teatergrupp eller ngt. liknande.

    Jag skulle i första hand kika på Kulturskolor, Studieförbund och intresseföreningar. Men även på fritidsgårdar... Man kan gott fråga på Kulturförvaltningen i den egna kommunen och på de kringliggande kommuner också - om de kan tipsa om någon frilansande teatergrupp eller liknande sammanslutning som de känner till.

    Bästa hälsningar

    ANNA