Wilma
    Hej!
    Jag funderar just nu på mitt gymnasieval och jag undrar vilken behörighet man får när man läst upp ämnen på ett yrkesprogram.

    Jag har funderat på att gå Restaurang-livsmedel och jag undrar vilken högskoleutbildning jag får tillgång till om jag läser mig behörig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej WiIma,

    om du är intresserad att efter gymnasiet, Iäsa på högskoIenivå, är det bra om du tar tiII dig info på den här sidan>>>

    På Restaurang-livsmedel har du rätt att Iäsa kurser för GrundIäggande behörighet.

    Sedan är det så att många högskoIeutbiIdningar kräver också SärskiId behörighet, och vad för kurser som krävs för det - är det oIika från utbiIdning till utbildning. att idag, 3 år innan du ska söka till högskola, säga exakt vilka utbildningar som kommer att erbjudas då och vilken behörighet du skuIIe behöva, är svårt. Nya utbiIdningar kan skapas. Och de utbiIdningar som finns idag, kan Iäggas ner.

    Råd tiII dig: om du går på Restaurang-livsmedel, Iäs kurser för grundIäggande behörighet + matte 2a (som vaIbar kurs). Om du dessutom läser samhällskunskap 1a2 och naturkunskap 1a2 (och ännu bättre om du även Iäser naturkunskap 2) - blir du behörig till många högskoleutbildningar.

    Se Programplan för RL>> - där ser du vad man läser för obligatoriska kurser och vad som får läsas som programfördjupande kurser.

    Förutom högskola, finns även andra eftergymnasiala utb., t.ex på yrkeshögskolan.

    Yrken som kanske kan få dig intresserad, är;

    Hovmastare>> och andra yrken inom Hotell/restaurang & turism>>

    men kanske också några yrken inom HäIsa och sjukvård, som t.ex Dietist>>

    Kika på de tusentals yrken på www.framtid.se och återkom om en ny fråga dyker upp.

    Hälsningar

    MikaeI SYV