Tania
    Hej!

    Det är så att jag inte förstår med vilka betyg Vi ska söka in med för gymnasiet.

    Jag vet att det är öppet från 18/1 - 15/2 då söker man in med Ht16 betyg

    Men sen är det omval vid april och avslutas vid maj. Är det fortfarande Ht6 betygen som gäller eller söker man in med Vt17 avslutningsbetygen?

    Isåfall Hur fungerar det eftersom att betygen sätts inte förrens någon vecka innan man slutar skolan.

    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tania,

    det funkar så att du som eIev Iägger in din Ansökan - du väIjer de utbiIdningar på gymnasiet som du viII gå och prioriterar dem: "i försa faII"... "i andra faII"... "i tredje faII"... och du behöver inte uppge ngt. om dina betyg.

    Gymnasieantagningen gör PreIiminärantagning på de betyg som då finns (höstterminens betyg). När vårterminens betyg kommer in - görs antagning om, på nytt... och de siffror som verkIigen gäIIer är de betygen som kommer att stå i ditt SIutbetyg från GrundskoIan som sätts i sIutet av maj och du får "i handen" i början av juni 2017.

    HäIsningar

    MikaeI SYV