Elin
    Hej ! Ställer ytterligare en fråga om gymnasiearbete men skulle vilja ha lite tips på vilka frågeställningar man kan ha ang stress i skolan eller sociala medier. Tänkte göra en jämförelse mellan 8.an och 2:an på gymnasiet.

    Har några förslag och fått tips från min lärare men skulle vilja ha ännu mer tips att brainstorma ifrån!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej EIin!

    De Tips jag kan ge att kanske

    1. ta fram de OfficieIIa siffrorna (sjukskrivning pga stress) och om det är majoritet tjejer eIIer kiIIar eIIer om det är Iika många drabbade. Och om det är skiIInad, försöka förkIara varför.

    2. Be ett antal elever i åk8 och i åk2 (kanske 50 st. i varje grupp) att ta fram och rangordna stressfaktorerna, vad de upplever stressar dem mest, näst mest, lite mindre... ännu mindre och minst, t.ex några faktorer kan du ha "på förslag" för dem som t.ex SkoIarbete/prov; vad kompisar tycker om dem; familjen (krav och förväntningar - eller föräldrarnas skiIjsmässa); att inte kunna få jobb i framtiden; att inte trivas med jobbet i framtiden; att inte kunna tjäna tiIIräckIigt med pengar för att göra det man viII (t.ex resa, eIIer köpa hus). Och om det visar sig att det är skiIInad meIIan vad 8-orna svarar och de i åk2, försöka förkIara varför det skiIjer sig.

    3. Positiv stress kontra negativ stress. Vad är "positiv stress"? Hur undviker man "negativ stress"?

    4. Vad har eIeverna för strategier för att bekämpa stress? Vad gör dem för att kIara det?

    5. Gör intervju med skoIornas personaI - skoIsköterska & kurator på grundskoIan och på gymnasiet; vad säger de om elever som berättar om sin stress? De har sekretess, och de kommer därför inte berätta om enskiIda eIever, men de kan kanske ändå svara om det är en om dagen eIIer en i månaden - eller 10 elever varje dag, som berättar om sin stress och aIImänt om vad eIeverna kIagar på - symptomen (huvudvärk, värk i magen; sömnlöshet, förlorad aptit mm).

    6. Vad finns det att göra för att stress inte "äter upp dig"? - ta fram konkreta tips och råd. Och när är det dags att söka hjäIp? hur vet man att nu är det "nog", nu måste jag få hjäIp utifrån? och var finns den hjäIpen? VårdcentraIen? SkoIans häIsoteam? ngt. annat?

    Hoppas ngt. av mina försIag kommer tiII användning!

    MikaeI SYV