Mikael
    Hej

    Jag behöver göra om en kurs via hermods och ska göra det på distans. Denna kurs är den enda jag behöver klara för att få min gymnasieexamen. Sedan har jag tänkt söka till universitet med start höstterminen 2017. Kursen jag ska läsa startar den 14/11 alternativt 12/12 2016 men blev orolig då ja läste att senast datum för slutbetyg är 1:a januari 2017, och det betyder att jag inte hinner bli klar med min kurs tills dess. Eller har jag förstått fel? Måste kursen jag ska ta vara färdig tills 1:a januari för att kunna få min gymnasieexamen och sedan söka till universitet med start höstterminen 2017??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är helt lugnt!

    Slutbetyg är det ett dokument man fick år 2013 och tidigare,

    från år 2014 får man examensbevis.

    Examensbevis ersatt "slutbetyg" som standarddokument för att bekräfta gymnasiekompetens.

    För dig som är 19 år, och som omöjligen förvändades avsluta gymnasieutbildning år 2013, :) - gäller inte det med Slutbetyg över huvudet taget.

    Så du kan lugnt läsa din kurs och få betyg så sent som i början av juni 2017, då sista kompletteringsdag blir 21 juni 2017, enligt info på www.antagning.se

    Hälsningar

    Mikael SYV