A.
    Hej!
    Går nu andra året på gymnasiet och läser moderna språk steg 4. Problemet är bara att jag inte gillar det språk jag läser och känner att jag glömt otroligt mycket av det som vi lärt oss under både ettan och på högstadiet. Jag läser även ett annat språk som jag tycker väldigt mycket om och läser därför 100 poäng mer än nödvändigt. Detta gjorde jag även i ettan, men nu vet jag inte om jag ska hoppa av steg 4. Jag har flera gånger hört folk säga att man ska läsa de kurser man tycker är roliga, men samtidigt så får man ju merit av moderna språk steg 4. Jag känner även ett måste att läsa vidare eftersom det inte känns som skolan om jag inte läser det språket, eftersom det nu är det sjätte året med det och det definerar på ett sätt vad skolan är för mig, och jag är även en som siktar på att få så mycket ut av skolan som möjligt till framtida studier. Men här är jag verkligen osäker på om jag orkar med ett år till av den här kursen, för mitt schema är fullpackat och vet inte om jag orkar att läsa mer än nödvändigt i år igen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    mitt råd till dig blir att boka tid med SYV-en på din skola och säga som det är - att du kanske inte orkar läsa på mer än heltid. Sedan kan ni diskutera saken och ev plocka bort en kurs, som gör att du läser på mer än heltid.
    Det är nog bara du själv som kan svara på frågan hur mycket du orkar!
    Det är givetvis så att det är bra att kunna mer, och bl a kunna mer inom språk; att få 1.0 i merit är också jättebra för ditt meritvärde. Men, å andra sidan kan man få max i merit >> även utan moderna språk 4 /kanske/? eller så kan man också tänka så här - det är med MERITVÄRDET som man söker till högskola och Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + Meritpoäng .... dvs om du förlorar 1.0 i merit, men samtidigt får högre betyg i dina andra kurser, pga du har mer tid och ork att ägna åt dem - så kanske det går ut på "ett och ut"....? :)