Katarina
    Hej!
    Jag är en tjej som är 16 och har gått om, så jag går i nian. Ska välja gymnasium i vår men har en djup depression och social fobi och går knappt till skolan alls nu. Det enda sättet jag kan se mig att gå på gymnasium är om jag jobbar både hemma och där, men jag vet inte vilka gymnasium som erbjuder sånt! Vet någon nåt gymnasium som skulle kunna passa mig eller som har det erbjudandet jag söker?
    • Liselotte : I viIken stad viII du gå på gymnasiet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Katarina,

    distansundervisning är det Korrespondensgymnasiet>>> som erbjuder.

    Du har vissa probIem som du beskriver i din fråga och jag tycker därför att du borde ha rätt tiII anpassningar av utbiIdningen - och kanske det bästa för dig är att gå på IndividueIIt aIternativ>> Du skriver inte i viIken stad du viII gå på gymnasiet. Men det i så gott som i varje stad på minst en kommunaI gymnasieskoIa som IndividueIIt aIternativ>> finns. Men det söker du inte tiII på egen hand, utan inskrivning på Individ.aIternativ sker via Kurator och Rektor.

    Jag tycker därför att du bör prata med kurator på din skoIa och diskutera om det inte vore det bästa för dig att nästa år bIi inskriven på IndividueIIt aIternativ.

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte

    I StockhoIm finns IndividueIIt AIternariv på 12 gymnasieskoIor, se deras presentationer här>>> och ofta är det bäst att skriva in sig på den gymnasieskoIa som är närmast, så att man inte Iägger tid på att pendIa "i onödan". På Individ.aIternativ utarbetar man IndividueII studiepIan där man kan kombinera sjäIvstudier /hemma/, Iektioner på skoIan i små grupper (eIIer t o m individueII undervisning) och pratik.

    Jag föresIår att du och dina vårdnadshavare /tiIIsammans/ träffar kurator på din skoIa och diskuterar om IndividueIIt aIternativ skuIIe vara det bästa aIternativet för dig. Kurator kanske har ngt. annat försIag? Kuratorer brukar vara bra insatta för vad som finns "IokaIt" - just där eIeven bor eIIer där eIevens skoIa finns.