Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    jag råder kontakta Antagningskansliet - i den delen av Sverige där personen vill läsa; kontaktuppgifter till alla gymnasieantagningskanslier finns på http://antagningskanslier.se

    Ett annat råd är att prata med socialtjänsten i den kommunen där personen vill gå på gymnasiet; du kan t.ex ställa en "allmän fråga" till socialtjänsten - om hur man går tillväga i just den kommunen, där personen vill läsa?

    Vänligen

    L.

    Liselotte

    Se om info på www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/papperslosa-barn  och/eller på

    www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer kan bli till någon hjälp. Studierna måste påbörjas innan personen fyller 18 år, fick vi svar från skolverkets upplyssningstjänst.

    Om personen som din fråga handlar om går på grundskolan, kan personal på grundskolan hjälpa till - i första hand SYV, kurator men även klasslärare/mentor och skolsköterska och även rektor kan vara behjälpliga.
    Om hen inte går på grundskola, är då fråga om hen har tillräckliga kunskaper för att kunna läsa på gymnasiets nationella program. Det är kanske Introduktionsprogrammen >> som hen kan i så fall läsa på?