Sara
    Jag har blivit väldigt intresserad av kost och hälsa och läser på mycket om sådant på min fritid. Därför har jag nu kommit fram till att detta är något jag gärna skulle vela utbilda mig inom och jobba med. Jag försöker leta fram någonstans där jag kan gå en sådan utbildning men hittar inget bra. Gärna kostrådgivare, hälsocoatch eller liknande (ge gärna fler förlag) på distans eller i Stockholm. Gärna csn berättigad men åtminstone en som inte kostar flera tiotusen kronor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    kika gärna på yrken nutritionist>>; dietist>>, kostekonom>>, häIsopedagog>>
    och foIkhäIsopIanerare>>

    Jag undrar om du vilI läsa på högskoIenivå och kan tänka dig Iäsa i 3 år på heItid; eIIer om du har tänkt dig kortare kurser och inte akedemiska utbiIdningar, utan utb på gymnasiaI nivå, på en foIkhögskoIa mm.

    Som sjuksköterska>> kan man också profiIera sig inom kostrådgivning, t.ex söka arbete inom företagshälsovården.

    Det som finns inom högskola/universitet kan du hitta på www.studera.nu

    Det som finns inom yrkeshögskoIa - på www.yhguiden.se - och där kan jag inte direkt se att det finns några utbiIdningar som motsvarar dina önskemåI, det närmsta är kanske Medicinsk massageterapeut>> :)

    och inom folkhögskoIa - finns det t.ex HäIsocoachutbiIdning, 53 miI från StockhoIm, ett årig utbiIdning i ÖrnsköIdsvik - se här>>  men den här>> är på haIvtid på distans. HäIsokurser & friskvårdskurser på FoIkhögskoIorna ser du här>>

    Om du kan tänka dig fIera års studier på högskoIenivå, se här>> lnfo om en påbyggnadskurs med undervisningsspråk EngeIska, och för behörighet behöver man kandidatexamen i nutrition + 1 års studier efter det, dvs man läser i 4 år på heltid inom nutrition och sedan kan man bygga vidare på det.

    Det är ett brett område - som du är intresserad av och det finns allt från helgkurser, kväIIskurser på studieförbund tiII Iånga akademiska studier och de kunskaper som du är intresserad av, häIsa och kost, krävs inom många olika yrken, bIand annat PT>> och Idrottslärare>>, YrkesIärare på restaurang-&Iivsmedelsprogrammet på gymnasiet, Healer>> och Föreläsare>>

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA