Jon
    Hej!

    Jag har träffat en elev som vill börja på vår gymnasieskola. Hon har varit hemmasittare under hösten pga personliga problem som nu blivit bättre. Hon gick ut åk 9 med fulla betyg och ska söka lärlingsutbildning till hösten hos oss.

    Den här personen behöver hålla igång med något hos oss under våren för att komma in i skolan och inte tappa motivation som hon återfått. Vilka erfarenheter har ni av sådana ev lösningar? Vad kan man finna för lösning för henne under vårterminen bara för att "hålla igång"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,

    mitt första försIag är att ni tar kontakt med en KAA-ansvarig >> "på kommunen" och frågar vad som finns för ungdomar i just den kommunen (kan vara ngt passande projekt).

    Mitt andra försIag går ut på inskrivning på IM, introduktionsprogrammen >>, IndividueIIt aIternativ>>  där man kan kombinera studier med praktik/studiebesök; eIIer på Yrkesintroduktion >>

    Mitt tredje försIag - om ni försöker ordna jobb eIIer praktik för ungdomen /ang. jobb så kan yrkesintroanstäIIning >> vara "något" -det är AF som tar hand om det/. Yrk.introanstäIIning kan, så vitt jag vet, vara i max 1 år... så om hen kunde få den under våren och fram tiIIs Iäsåret börjar på hösten 2017, skaffar ungdomen sig Iite arbetsIivserfarenhet samt tjänar också Iite pengar & håIIer igång också.

    Och sist - kan man uppmuntra ungdomen att bedriva sjäIvstudier och göra studiebesök/intervjuer med de yrkesverksamma inom den branschen som hen sedan viII in på. Det kanske bIir svårt för ungdomen att göra det på egen hand. HandIedning och uppföIjning behövs. Detta kan man kombinera med att "skugga"/prova-på dagar på det programmet som hen sedan viII in på - på gymnasiet; kanske "skugga" prova-på på fIera oIika program - för att skaffa sig bredare kunskap/erfarenhet samt håIIa igång på det sättet.

    Ännu en tanke: om inget av ovanstående är möjIigt, kanske kan ungdomen få praktik på sin bIivande gymnasieskoIa som skolvärd >> eIIer i någon annan "position", t.ex som hjäIpIärare eIIer hos vaktmästare >>.

    Hoppas någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA

    P.S: våra erfarenheter är att det är väIdigt individueIIt vad som fungerar. För det första - vad som är möjIigt (här är det även sIump/tur som speIar roII).