Raman
    Hej undrar om jag kan komma in i Ekonomi linje med runt 180-190 poäng (gymnasie), fast underkänt i Engelska tacksam för snabba svar.
    • Milla : Jag ser att du är 45 år. Om det stämmer, söker du till Komvux - om du vill läsa kurser på grundskole- eller på gymnasienivå. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Raman!
    Menar du - när man söker till gymnasiet?
    Att man har betyget F i engelska från grundskola och söker till gymnasiet? Eller menar du när man söker till en eftergymnasial utbildning?

    I båda fallen är engelska ett av de ämnena i vilka man bör ha lägst betyget E för att vara behörig.

    I vissa fall kan man få dispens från kravet i engelska men det finns strikta regler i vilka fall man kan få dispens (undantag).

    Till högskola kan man inte komma in - om man inte har godkänt betyg i Engelska från gymnasiet. Numera är det två gymnasiala kurser i Engelska som krävs för behörighet till högskola: de heter Engelska 5 och 6.

    Är man inte behörig, spelar det ingen roll vilka betyg man har för övrigt.
    Om du vill veta vilka alternativ det finns för obehöriga till gymnasiet, hör av dig igen.

    Vänliga hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare