Josh
    Hej! Jag har ångrat mitt gymnasieval. Jag går ettan på Humanistiska programmet och vill byta till Samhällsvetenskapsprogrammet. Jag har pratat med olika gymnasieskolor i staden jag bor och får samma svar av alla att det har gått så pass lång tid att de inte hinner göra någon individuell schema till mig så att jag hinner ikapp med kurserna.

    Jag undrar om det finns något sätt för mig att börja SAM utan att gå om ettan. Jag vet inte om det går att gå HUM första året och sedan byta till SAM under åk2. Vad jag kan se så är det inte en så stor skillnad mellan programmen, jag läser typ samma kurser under åk 1 förutom Psykologi 1. Jag känner folk som har börjat sent på ett program och de har någon form av individuell anpassning för programmet.

    Jag vill verkligen inte gå om ettan eftersom jag redan har gått om en gång under grundskolan, vilket skulle för mig vara riktigt pinsamt om jag går om igen. För mig känns det även som slöseri med tid att gå om ettan eftersom jag kommer att ha slutfört flera kurser och därför inte behöva komma till dem kurser jag gjort.
    • Christian : Hej Pedro!
    • Christian : Jag har varit i kontakt med Ludmila Rein och hon berättade om din önskan att ev. byta program.
    • : Hej Christian! Ja det är sant att jag vill byta program. Vill byta till Samhällsvetenskapsprogrammet.
    • Christian : Du är välkommen att komma på besök till Kunskapsgymnasiet där vi har samhällsprogrammet. Om du är intresserad så kan du mejla mig på följande adress: [email protected]
    • Christian : Läs lite på Kunskapsgymnasiets hemsida. Där hittar du lite information om vår skola och om våra program och inriktningar. www.kunskapsgymnasiet.se
    • Liselotte : Vi hoppas det löser sig och du kan byta till Samhällsvet.programmet på Kunskapsgymnasiet! Hör gärna av dig och berätta hur det går! Lycka till!
    • : ^Tack är väldigt tacksam för hjälpen ska ni veta. Jag hör av mig så får ni veta hur det går!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Pedro,du har rätt i att det är inte så stor skillnad på Samhällsvetenskapsprogrammet och Humanistiska programmet - därför är det inte alls otänkbart att du kan börja åk2 på SA och här finns det två varianter:

    antingen fattar rektor beslut om individuellt anpassat program och ditt examensbevis kommer att vara lite annorlunda (jämfört med resten av din klass) eller så läser du de kurser du missade undet åk1 på SA - senare dvs under åk2 och 3 (om du vill och möjlighet till det finns, t.ex att schamat inte krockar och plats i undervisningsgruppen).

    Att du ska få byta och börja på Samhällsvetenskapsprogramme /eller ngt. annat program/ kan inte garanteras. För det måste plats finnas på den skolan dit du vill byta till. Men även om pIats finns, finns det inget som tvingar skoIa /rektor/ att ta in en ny elev in i åk2.

    Därför råder jag dig som "back up" även söka till åk1 på Samhällsprogrammen. Att du söker till åk1 på sA till hösten 2017 påverkar inte dina nuvarande studier och det påverkar inte heller din möjlighet att komma in i åk2 på SA. Tvärtom - det kan t.ex bli så här att du kommer in i åk1 på SA och där på skolan ser dem att du redan har godkända betyg i nästan alla kurser som läses under åk1 på SA och du kan med det bli "framflyttad" eller "uppflyttad" till nästa årskurs - eller hur som helst fullfölja dina studier på 2 år /och inte på 3 år/ - från hösten 2017.

    Det är mina bästa råd till dig.

    Lycka till!

    Peter sYV

    En liten fundering som jag har: eftersom skillnaden på HU och SA inte alls är stor, varför är det viktigt för dig att byta program? Är det ngt. speciellt du tänker på? :)

    • : Jo, eftersom jag just nu studerar två moderna språk och om jag går kvar är jag tvungen att även läsa latin.
    • : Jag tvungen eftersom det bara finns en inriktning på min skola och jag tycker att ha två språk är redan tufft och att det blir tre blir ännu mer svårare. Jag vill helst koncentrera mig på ett språk och så har jag mer tid med de andra ämnena också. Att gå SAM skulle därför underlätta mycket.
    • Peter : På Sam måste du läsa matte 2b, vilket du slipper på Humanistiska programmet. Jag undrar om din skola kan erbjuda dig läsa inriktning Kultur på HU. Har du frågat? Då slipper man Latin, om man läser inriktning kultur.
    • : Jag tror att studera en kurs mer matte är bättre än att studera 2 kurser mer av moderna språk. Jag har frågat både lärare och klasskamrater och det verkar inte finnas någon kultur inriktning, bara språk inriktningen.
    • Anna : Vad heter din skola? Jag kan undersöka ang. vilka inriktningar som går att läsa på din skola. Det är SYV i första hand som du kan få svar från. Klasskampater och även vissa lärare behöver inte nödvändigtvis vara så bra insatta i vilka inriktningar som erbjuds. Det är i första hand SYV som vet. :)
    • : Ok, jag går just nu på Rudbeckianska Gymnasiet i Västerås.
    • Anna : Ja, din skola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rudbeckianska-gymnasiet erbjuder endast inriktning Språk på HU, du har rätt.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    vi fick svar från Kopparlundsgymnasiet>>>

    som lyder:

    "Hej!
    Vi har plats på Kopparlundsgymnasiet. Vi träffar dock alltid eleven innan beslut om programbyte.

    Med vänlig hälsning,
    elevcoach
    Kopparlundsgymnasiet".

    • : Hej! Jag blev faktiskt bjuden att gå till Kunskapsgymnasiet imorgon Vi får se vad dem säger och om jag kan börja. Tack!
    • Anna : Så bra att du bokade möte/studiebesök! Iycka tiII! hör gärna av dig sen och berätta hur det går!