Hej Simon!

    Börjar du i åk9 på grundskolan nu? Menar du att du vill läsa "teknik" eller "dataämnen" på gymnasiet eller vad menar du med IT?

    Oavsett vilket gymnasieprogram du menar, kan man tyvärr inte komma in på något nationellt gymnasieprogram över huvudet taget utan godkänt betyg i matematik från vårterminen i åk9 på grundskolan. Det är därför jätteviktigt att du gör ditt absoluta bästa i matten.

    Utan godkänt betyg i kemin, blir man behörig till många gymnasieprogram, inte till Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, men du kan kanske läsa intirkning "dator" på El- och energiprogrammet? Men för det behöver du godkänt betyg i matten. Matten är därför viktigare än kemin.

    Känner du till www.matteboken.se och Mattecentrum med dess Räknestugor?

    Bästa hälsningar

    ANNA