Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adis,

    om du har god närvaro, har du rätt att fortsätta på din gymnasial utbildning, där du har blivit antagen, trots F-betyg.
    Frågan är dock - vad är ditt mål? Med många F betyg kommer du inte uppnå kraven för examensbevis. Du blir med det inte behörig till någon eftergymnasial utbildning.
    Om du går på ett yrkesprogram lär du dig ett yrke och kan få jobb även utan examensbevis.

    Om du går på ett högskoleförberedande program, kanske är det en bra idé att fundera på att byta till ett yrkesprogram - för att lära sig ett yrke och kunna få jobb.

    Mitt förslag är att du lägger in ansökan till åk1 - till ett annat program, till ett yrkesprogram, speciellt om du nu går på ett högskoleförberedande program. Helst bör du göra det innan omvalsperioden är slut. Ansökan till åk1 påverkar inte dina nuvarande studier. Om du får plats på ett nytt program i åk1, kan du sen bestämma dig om du vill tacka Ja eller Nej till den nya platsen.
    Som sagt, du har rätt att läsa vidare, men frågan är - vad är ditt mål?

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Jag går i handelsprogrammet. Jag har en god närvaro iskolan men jag klarar inte att få ett E i skolan
    • : Mitt mål är att gå i gymnasiet i 3år även om man inte kan klarar att få minst ett E iskolan
    • Julia : Med god närvaro får du läsa vidare. Du ska få gå i gymnasiet i 3 år, frågan är vad du ska göra efter gymnasiet med ett studiebevis från handelsprogrammet?