Katrina
    Hej!
    Jag vill läsa vidare till revisor men har stor problem med att komma in.
    Jag har gått ut gymnasiet med 2550 p. Har 2 icke godkända ämne (200p) ett av dem är matte C som gör att jag är inte behörig. Har gått matte C tre gånger och inte lyckats få godkänd, speciellt nu när det är en del v matte D som ingår. har hittat två distans utbildningar ( där matte C är inte ett krav) som man kan gå på men känner mig jätte orolig om poäng räcker till att komma in. Det är 900 personer som vanligt söker men bara 35 platser.
    Finns det nåt möjlighet att läsa fler kurser (förutom dem jag har IG på i och med att jag har försök men det funkar inte) bara för att höja poäng och kunna ha möjlighet att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Katrina!

    Du vill bli revisor>> och i fall du vill bli auktoriserad revisor, så fnns det strikta krav som du måste uppfylla - läs på den här sidan>>

    Däremot finns det andra utbildningar inom samma fält, t.ex på yrkeshögskola>>

    I Jönköping finns det en YH, som inte kräver mer matte än matte B eller 2, till affarsinriktad-redovisningsekonom>>

    och det finns andra utbildningar inom Yrkeshögskola som kanske kan bli av intresse för dig: se t.ex YH Lönespecialist>>

    Om du vill läsa på högskola/universitet och är idag behörig till de utbildninar du söker, kan du konkurrera om plats i HP-urvalsgruppen, om du har ett giltigt resultat av Högskoleprovet>>

    Höja betyg genom att läsa andra kurser som du inte har i ditt dokument från gymnasiet kan man endast om man läser kurser som ger Meritpoäng>> Frågan är om du redan nu har max antal meritpoäng som är 2.5. Om du inte har 2,5 meritpoäng, kan du försöka få fler meritpoäng. Exakt vilka kurser du behöver läsa, är det kanske bäst att diskutera med SYV på komvux, som kommer att kontrollera att du är behörig, har både grundläggande och särskild behörighet samt kan hjälpa dig göra ansökan om att läsa på komvux eller berättar var och när du kan göra Prövningar>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare