Daniel SYV

    Hej Ellen, om det står att din utbildning kräver matte B, då står det oftast "eller matematik 2a/2b/2c" - och i så fall behöver du betyg i matte 2.

    Då går det bra att skaffa sig betyg i matte 2a, eller 2b eller 2c - vilket som. Se vad som står i behörighetskraven. du kan också kopiera från behörighetskraven och klistra in i en ny fråga till oss. du kan också uppge direktIänt där vi sjäIva kan se vad som står - för att det inte bIir fel... :)

    Daniel SYV

    • : Tack, det står exakt så! Så jag kan alltså gå matte 2a senare i mitt program? (jag går naturbruk, men la till kurser för att kunna bli veterinär men ångrade mig och valde att bara gå klart mattekursen det är därför jag har gått matte c)
    • Peter : Man får Iäsa Matte 1a, sedan 2a, sedan 3b, sedan 4 - det är heIt OK att gå den "mattevägen" ... och det är Iättare att få högre betyg i matte 1a än i matte 1c. Det är på sätt en nackdeI att ha betyg i matte 1c, när man inte behöver det (såvida man inte har A betyg så kIart, för att man kan ju ändå inte få högre än A-betyg).
    • Anna : Jag håIIer med Peter om att det är fördeIaktigare att ha betyg i matte 1a (om man får det) - för att det är många ggr Iättare att få högre betyg i a-spåret, än i b eIIer c-spåret, som är svårare spår (specieIIt c-spåret är det svåraste). För formeII behörighet speIar det ingen roII om man i sitt examensbevis har betyg i matte 1a, 1b eIIer 1c, men med högre betyg i kursen får man högre JämföreIsetaI viIket ger fördeI i konkurrensen om pIats på en högskoIeutbiIdning om man ska söka tiII högskoIa/universitet.
    • : Jag har gått hela matte 1 c kursen den här hösten, medans resten av min klass har gått klart halva matte 1 a kursen. Är det tillåtet att jag hoppar på deras matte nu och får betyg i den kursen istället?
    • Julia : Det tycker jag är en aIIdeIes utmärkt idé att du gör så, såvida du inte fått A-betyg i matte 1c kusen redan, för att högre betyg än A får man ändå inte. Prata med syv på din skoIa. Jag ser ingen anIedning varför inte skuIIe kunna hoppa in i en pågående matte 1a kurs. :)
    • : okej! tack för svar:)
    Läs alla kommentarer