Johan

    Jag gick ut gymnasiet 2007, naturvetenskapliga programmet. Jag hade dåliga betyg, bara 1550 godkända poäng, dock godkänd i alla grundämnen. Det står både slutbetyg och samlat betygsdokument på mina papper. Jag läste upp mina betyg på komvux förra året för att klara 90 % spärren. Bara toppbetyg. Jag har läst olika kurser så som ekonomi och hälsa men inga kurser som hör till det naturvetenskapliga programmet. Intresset finns inte där. Har jag nu grundläggande behörighet för högskola eller universitet trots detta spretiga urval av kurser från komvux?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,

    jag råder dig boka tid med SYV på komvux i din kommun. Ta med dig alla dina betyg. Om SYV på komvux inte vet säkert, kan hen söka experthjälp. Det är krångligt och oavsett vad vi här eller syv på komvux svarar, så är det ändå den bedömning som Antagning.se kommer att göra när du söker till högskola, som verkligen Gäller!
    Sök till högskola - ansökan öppnar 15 mars och Antagning.se kommer att göra "behörighetsprövning" och du får då svar om du är behörig eller inte.

    Annars utgår man ifrån det som står på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    Om det inte är solklart, då är det den bedömning och tolkning av reglerna som Antagning.se gör som gäller.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Peter syv