Anna

    Jag gick på IB och läste biologi och fysik. Jag fick bra betyg på biologin men klarade inte alls fysiken. Jag undrar om jag kan gå ett tekniskt basår fastän jag läst fysik på IB. jag undrar då jag har för mig att jag hört att man endast får tenta av ämnet inom IB.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej ANNA,

    tekniskt basår är en "förutbiIdning", som inte är en riktig högskoIeutb., då man Iäser gymnasiekurser. Varje högskoIa/universitet bestämmer sjäIva om sina FörutbiIdningar. De kan Iägga ner dem heIt, om de viII. De kan också sätta oIika behörighetkrav - de kan t.ex kräva mattekunskaper motsvarande matte 2 EIIer matte 3, eIIer göra inträdestester/prov... du kan därför söka aIIa de tekniska basår som du viII - och se om du komme in.

    Du kan också på förhand höra med respektive högskoIa*/universitet - om de anser dig vara behörig tiII Deras tekniska basåret.

    VänIigen

    JuIia SYV

    • : Vet du vad som gäller om jag skulle vilja skriva om fysiken på komvux istället?
    • Milla : Du kan söka läsa kurser på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Om du redan har kunskaper eller kan skaffa dem på egen hand, genom självstudier, kan du göra Prövning. Avgift för prövning är 500kr för närvarande. Det är en bra idé att gå prata med SYV på komvux ... ;)