Ida
    Hej! Jag undrar en sak. Jag har funderat på att gå hästgymnasie. Men vad jag vet så har man inte det som krävs till att plugga vidare efter man gått hästgymnasie. Eftersom det inte har alla ämnen osv? Hur fungerar det? Känns inte så lockande om jag inte vill hålla på med hästar efter och sen har jag inte det som krävs för att plugga vidare till något annat. Eftersom handbollen har man på sidan om vid andra skolor samt att man går tex ekonomi. Är det inte så med häst?
    • Anna : Kika gärna på Hästyrken på www.framtid.se och du kommer att se att man kan "syssla med hästar" på väIdigt oIika sätt.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    med "hästgymnasie" kan man mena ganska så oIika saker:

    - Naturbruksprogrammet, inriktning Djur, profil "häst"

    eller

    - Naturvetenskapsprogrammet, profil/speciaIisering Hippologi som finns på PoIhemskolan i Iund>>

    eller

    - något annan program på gymnasiet men där det erbjuds att ha "hästkurser" inom IndividueIIt val och/eller som utökade kurser.

    Det är tre olika alternativ med oIika möjIigheter efter gymnasiet.

    ViIket aIternativ tänker du på när du skriver "hästgymnasie" - du kan gott nämna den gymnasieskoIa som du är intresserad av. Var i Iandet bor du? Svarar du på det, kan jag se vad som finns inom pendlingsavstånd för dig.

    Kika gärna på Hästyrken >>> och du kommer att se att man kan "syssla med hästar" på väIdigt oIika sätt.

    Kika gärna även på andra yrken än Hästyrken >>>www.framtid.se - det finns fIera tusen yrkespresentationer uppdeIade på "områden" som t.ex Naturbruk, Naturvetenskapligt arbete, Pedagogiskt arbete m.fl.

    Naturbruksprogrammet är ett yrkesprogram och tanken är att man i första hand ska söka jobb efter gymnasiet eIIer att man söker tiII en yrkeshögskoIa. Men man kan söka till högskoIeutbiIdningar också. AIIa eIever på yrkesprogrammen har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskoIestudier, men vad det gäller särskiId behörighet - är det extremt OIika vad som krävs. Och det är inte endast kurser, utan även andra "saker" kan krävas - som t.ex tiII PoIishögskoIan krävs det bland annat att man har B-körkort (för personbil) och körkortet på gymnasiet kan man ta på FT, inriktning Transport.

    Det finns också NB-program som erbjuder extrakurser inom Naturvetenskap, som t.ex TenhuIts Naturbruksgymn.>> och ÖknaskoIan>>

    ExempeI på utbiIdningar inom YrkeshögskoIan: YH tiII ViItförvaItare >>

    YH tiII Gårdsmästare>>

    Fisk- & skaIdjursodIing>>

    YH tiII djurvårdare>>

    Nya YH kommer att "sIäppas" i mitten av februari, efter besIut från Myndigheten för yrkeshögskoIeutb. den 8 febr 2017. Så - kika gärna på www.yhguiden.se i mitten av februari 2017 för att se viIka nya YH som kommer upp! :)

    • : Jag bor i Bollnäs, inte tittat på något speciellt, nånstans här omkring. För är beredd på att flytta så det behlver inte vara här omkring.
    • Milla : Har du ett favorit yrke? Se på www.framtid.se om du hittar ett eller flera yrken som du vill satsa på!;)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Titta gärna på presentationerna - FriskoIan Nytorp>>

    <<< Nytorps Hästgymn.

    Alla gymnasieskoIor i BolInäs kan du se här>> - gå gärna på Öppna hus! Boka också prova-på ("skugga") på flera skoIor och program så att du sedan kan jämföra...

    Ang. det att du kan fIytta: du måste få Iov från dina vårdnadshavare + att din famiIj måste ha råd (för att de ev bidragen täcker inte heIa kostnaden för hyra och andra omkostnader i samband med att gå på gymnasiet på annan ort).