Nara
    Hej!
    Jag går på samhällsprogrammet på gymnasiet och tänkte välja inriktningen beteende i årskurs 2 på gymnasiet. Men jag har hört mycket om att jag borde valt ekonomi programmet så jag började läsa på internet vilka ämnen man behöver och fick fram att jag skulle ha godkänt betyg i samhällskunskap 1 och historia 1 men varför säger flera att jag borde valt ekonomi programmet? borde jag byta programm i tvåan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nara,

    Advokat>> är i grunden Jurist>>.
    För att i Sverige bli jurist läser man på juristprogrammet på högskolenivå. Särskild behörighet till juristprogrammet är, mycket riktigt, precis som du skriver i din fråga - godkända betyg i Samhällskunskap1 b och i Historia1 b. Behörig kan man bli på i princip vilket nationellt program som helst.

    Varför "flera" säger att du borde valt ekonomiprogrammet, tror jag, är för att på >>inriktningen juridik på ekonomiprogrammet läser man några juridiska kurser redan på gymnasiet, vilket säkert är roligt för dig som är intresserad av juridik! dessutom kan det säkert vara bra att ha läst juridik redan på gymnasiet, när man sedan läser den på eftergymnasial nivå /man har i så fall vissa förkunskaper/. Men för formell behörighet behövs inte att ha läst juridik på gymnasiet för att bli behörig till juridikprogrammet på univrsitetet. Därför behöver du inte byta program. Men om din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda dig läsa någon juridisk kurs, t.ex Privatjuridik eller Affärsjuridik - är det inte fel att välja läsa den/dem som programfördjupande eller inom Individuellt val.

    Bästa hälsningar

    ANNA