Marcus

    Jag kan inte kontakta min lokala syv som finns på biblioteket just nu då det är helg, så jag hoppas att någon här är underbar och hjälper även fast de har helg.

    Hej, jag har ett studiebevis efter att jag gick ut gymnasiet år 2016 med enbart 1450 poäng. Jag har alla viktiga ämnen så som Matematik 1c, 2c, 3c, Svenska 1, 2, 3, och Engelska 5, 6, 7. Just nu så läser jag kurser på Hermods Komvux i syfte med att nå en examen som jag kan använda för att läsa vidare på högskola eller universitet för att se till så att jag har en framtid.

    Dock så upptäckte jag precis den här sidan: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/

    "Samlat betygsdokument/studiebevis från gymnasieskolan i kombination med utdrag ur betygskatalog från komvux ger inte grundläggande behörighet. Det krävs en examen från komvux."

    Vad betyder det här? Är det att jag måste läsa 2400 poäng på enbart komvux? Måste jag gå en yrkeslinje för att få en yrkesexamen? Kan jag inte läsa 1000 poäng på hermods komvux och sedan gå vidare till universitetsnivå så som jag håller på just nu?

    Kan jag inte få Grundläggande Behörighet längre? Måste jag gå om alla 3 åren på Gymnasienivå, om det nu går?

    Det känns som att jag har missförstått något här, och jag hoppas att det är så.

    PS. PS. PS. En snabb fråga. Jag fick inte godkänt på mitt gymnasiearbete när jag gick på gymnasiet, och jag har läst och hört att man måste ha detta för att kunna få ut en examen oavsett om det är komvux eller inte. Är det sant? Om ja, hur ska jag göra ett gymnasiearbete på distans som t.ex Hermods? Går det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du behöver Examensbevis och godkänt i gymnasiearbete är ett "måste" för att få ut examensbevis - du behöver inte läsa om kurser som du på gymnasiet fick betyg i; kurser från gymnasiet och från komvux kan tillsammans ingå i exambevis från komvux; om hur Du gör gymnasiearbete på komvux sök info på hemsidan ( din kommun/komvux ) eller kontakta SYV på komvux i din kommun. Om de inte erbjuder distans alternativ för gymnasiearbete måste du göra GA på annat sätt, t.ex genom en flexkurs .