Angelika
    Hejsan Det är så här Skickade in mina betyg till komunen och dom svarase med att jag ska läsa engelska Jag pina mig igenom hela skiten I ren och skär ångest och gråt då jag har jätte svårt
    för engelska men fick betyg f Csn pausar mina utbetalningar för jag inte fått tillräckligt med poäng Nu när jag kollade gymnasiebetygen står det att jag är godkänd varför ska jag ens behövt läsa engelska igen?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Angelika,

    varför du behövde läsa engelska vet vi inte här på fråga SYV. Om du vill få ut examensbevis från komvux är godkänt betyg i engelska 5 obligatoriskt att ha. Engelska 5 är första gymnasiekurs i engelska, i Sverige.
    Vill man uppnå behörighet till högskolestudier, är även nästa kurs, engelska 6 obligatorisk och man måste ha godkänt betyg även i den kursen.
    Om du fick godkänt betyg trots att du trodde att du fick F är väl bra! Grattis i så fall! Vänd dig gärna till komvux med frågan om varför du behöver läsa engelska om du inte behöver uppnå examensbevis eller grundläggande behörighet till högskolestudier... då behöver du väl inte läsa engelska, antar jag. Dock känner vi på FRåGA SYV inte alls din situation och kan därför inte säga så mycket. Gör planering av dina studier tillsammans med SYV på komvux, är mitt råd.
    Om du berättar om in tidigare utbildningsbakgrund och skriver vad ditt mål är (t.ex vilken utbildning du vill komma in på eller vilket yrke du vill jobba inom) kan vi förhoppningsvis ge ett bättre svar till dig.

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    om din fråga gäller Uppnå "grundskolekompetens" för att få lov att läsa på gymnasiet sen, då kan många gymnasiala utbildningar göra undantag från kravet på godkänt betyg i engelska från grundskolan. T.ex om man vill läsa till undersköterska, på komvux, så kan många kommuner skippa kravet på godkänt betyg i engelska från grundskolan. Frågan är i så fall vilket yrke du vill satsa på och vilken utbildning du vill söka till.