Julia
    Hej!
    För fyra år sedan tog jag studenten från det samhällsvetenskapliga programmet och gick ut med ett meritvärde på 15,20.

    Nu är det så att jag har bestämt mig för att försöka komma in på läkarprogrammet då det är min stora dröm. Jag vet att det finns en möjlighet att skriva högskoleprovet och läsa in behörighetskurserna (matte,biologi, kemi och fysik) men jag vill även höra mig för ifall man kan höja sitt meritvärde genom att läsa behörighetskurserna? Alltså, om jag läser in alla kurserna, kommer mitt snitt att ändras eller kommer det inte påverkas och enbart ge mig behörighet? Jag har både tiden och motivationen att läsa in kurser/ göra prövningar för att höja mig.

    Tack!
    / Julia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Det är mycket bra att du har tid och motivation för att läsa.

    Det absolut viktigaste är att bli Behörig. Som obehörig kommer man inte in på högskola/universitet. Till skillnad från yrkeshögskola>> där man kan komma in i "fri kvot", som obehörig.

    För behörighet till läkarprogrammet behöver du godkända betyg i Fysik 2 (gammal kurs fysik B), Kemi 2 (gammal kurs Kemi B), biologi 2 (gammal kurs biologi B) och i matte 4 (gammal kurs Matte D). Även om du får A-betyg (det högsta) i alla de behörighetsgivande kurser, blir höjningen inte så stor och kommer inte at spela någon roll, faktiskt. Detta pga man måste mer eller mindre ha A betyg i alla kurser som meritvärde räknas ut på + även ha några (helst max) meritpoäng.  Om du har ett Slutbetyg, kan du inte få ett nytt Slutbetyg och du behöver läsa upp alla de kurser till A (MVG) som finns i ditt gamla Slutbetyg, vilket är troligtvis omöjligt för att vissa "gamla kurser" inte har någon motsvarighet i det nya systemet och de gamla kurser får man inte läsa och prövning i den kan man göra till senast 30 juni 2016, dvs om en vecka upphör den möjligheten. På en vecka kan man inte anmäla sig och genomföra en prövning och speciellt inte när det är Midsommarafton imorgon + helg och sedan är det vara fyra dagar kvar till "dead-line".

    Min bedömning är att du kan inte höja dina betyg så pass mycket som det krävs för att kunna få plats på läkarprogrammet. Mina råd till dig är

    1. bli behörig dvs få godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4

    2. gör högskoleprovet - får du lägst 1,3 på HP, kan du eventuell kunna delta i det alternativa urvalet som brukar finnas på Karolinska Institutet

    3. kika på andra yrken inom Hälsa- och sjukvård>>

    Bästa hälsningar & trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare