Nora
    Hej!
    Jag går i 1an på schillerska humanistiska programmet och jag måste skriva att jag verkligen inte trivs alls.
    Jag vet ej om ni kan göra mycket åt det har kontaktat syv / rektorn men det ända de gör är att skicka runt mig och jag vet ej till vilka jag bör vända mig till. Det är väldigt akut att jag behöver byta pågrund av jag inte trivs alls med mina lärare, brukade gilla att gå till skolan nu vill jag inte ens gå och mår väldigt dåligt för jag vill inte vara där pågrund av detta och sen min klass är väldigt dålig och och skolan är mycket dåligt.
    Jag hörde av mig till ett gymnasium och frågade om platser men det svaret jag fick var det finns inga platser, det förstår jag för jag ville ge schillerska en chans om det blir bättre men jag är sent ute. Men det som chokade mig mest är att jag inte ens fick stå som reserv det fick jag absolut inte göra sa han plus att jag skulle skriva till de i maj nästa år (vill inte börja om 1an)och då är det inte ens säkert heller om jag kan stå som reserv.

    Men problemet är jag vet inte hur länge jag kan stå ut med detta känns inte som någon tar mig seriöst blir skickad runt till olika admin, rektorer och vägledare men ingen vill verkligen hjälpa mig har jag själv känt och detta är mycket viktigt för mig att jag får byta så snarast så möjligt för mina betyg och för jag ska få med mig kursen och inte missa massa lektioner pågrund av att springa runt till rektorerna och massa.

    Jag vet verkligen inte om ni kan ens hjälpa med detta men jag vill få tips av er vad jag ska göra? bita ihop till maj och sen inte ens komma in det låter helt meningslöst?
    Vill för det mesta få tips och om jag kan få lite hjälp som jag och mina föräldrar kan göra själva för jag ska kunna stå redan nu som reserv och inte blir skickad runt
    Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,

    jag förstår att du är ledsen och känner att du inte får hjälp.

    Du har också rätt i att vi här på Fråga SYV inte kan ge dig en annan gymnasieplats. Vad vi kan göra är att förkIara varför du får de svar du får och även kIargöra vad dina rättigheter är och då kanske du kan fatta ett besIut som gör att din situation förbättras.

    Fråga ett VARFÖR trivs du inte? Hur vet man det? Är det SkoIa? Är det program? är det sjäIva faktum att gå i skoIa (kanske är du "skoItrött") och i så fall kanske det inte spelar roll vilken skoIa eIIer program du går? Jag säger inte att det är så, jag säger att det KAN VARA SÅ.

    Ang. svar från rektor på "den andra skoIan". För att ta in en ny elev, när alla platser är tillsatta - måste någon av de befintliga elever sluta och det vet ju ingen på förhand, om någon skulle sluta. Sedan, ÄVEN OM NÅGON ELEV SLUTAR, är det inte obligatoriskt för skoIa att ta in en ny elev, de kan ha några "lediga platser" och inte tillsätta dem. Detta pga det är mycket jobb för gymnasieskoIa att introducera en ny elev: allt det som du har missat från läsårets början måste skoIa hjälpa dig att på ngt sätt "ta igen" - även om du läser exakt samma kurser som dem, är det inte säkert att Iärare har samma upplägg inom en kurs, de kanske använder andra läroböcker, de kanske gjorde flera prov och är klara med flera "kapitel" ur Iäroböcker eller kanske jobbar på ett annat sätt, t.ex i "projektform" eller med mycket sjävstudier eller på ngt. annat sätt är "unika" i hur undervisning är upplagd. Allt detta har du rätt att få hjälp med att ta in och läsa ikapp OM REKTOR FATTAR BESLUT ATT TA IN DIG.

    Det är väldigt stor skiIInad -nu och inför åk1. Då är alla i samma situation: kurserna ska börja för alla samtidigt, alla elever får samma information samtidigt - t.ex att skola deltar i alla nationella prov (eller tvärtom att skoIa har sina egna prov, inte de nationella proven). Det är bara en sådan "detalj" och så finns det väldigt många andra "detaljer" och du vet inte det och måste få reda på det ... och att kurssammanstättning är exakt "på pricken" samma som du har nu - är chansen inte så stor.

    Elevens rättighet är att söka till åk1 t o m det året eleven fyller 19 år. Du kan alltså påbörja åk1 hösten 2017, och även hösten 2018. Jag förstår att det är inte det du vill. Jag säger bara att det är din rättighet och att du inte förlorar någonting på att göra en ansökan till hösten 2017. Om du får plats i åk1 på en skoIa som du vill gå på - kan du sedan säga Ja eller Nej till den erbjudna platsen. Söker du inte får du inget erbjudande om plats.

    Att du deltar i ansökningsprocessen till nästa höst påverkar inte på något sätt dina nuvarande studier eller din möjlighet att byta skola eller program eller både skola OCH program nu, eller till jul eller under våren. Det är helt separat från alla andra händelser, om du gör ansökan till åk1.

    Varför det är bra att göra ansökan till åk1 till hösten 2017? Jo, för att det finns inga nackdeIar för dig om du gör ansökan. FördeIarna är att du kan få plats där du vill gå. Om du sedan kommer till åk1 med godkända betyg från åk1 från din nuvarande skola, ser jag en stor möjlighet för dig att bli "uppflyttad" till åk2.

    Att personal på din skola "skickar runt" dig - mellan kurator, SYV, rektor mm. är för att de hoppas att någonting någon säger hjälper dig PÅ NÅGOT SÄTT - att du kanske kan få klarare för dig vad som gör att du inte trivs, och du kan kanske börja trivas lite bättre... det är första orsaken.

    Andra orsaken är att de vill hjälpa dig men personal på din skola kan inte göra någonting egentligen för att ge dig plats PÅ EN ANNAN SKOLA. På den andra skolan är det deras rektor som bestämmer. Din rektor har ingen rätt att tala om för den andra rektor att ta in dig på skolan.

    Sedan är det också så att om du slutar på din skoIa, förlorar din skola statsbidrag som de får för att ge dig undervisning. Att ta in en ny elev på den platsen som du eventuellt lämnar - innebär mycket extrajobb för skoian: det är billigare och mindre jobb att försöka behålla dig, det är den krassa "ekonomiska verkIigheten" som gör att skoIorna vill nästan alltid göra ganska mycket för att behåIIa sina elever, även om eleverna inte trivs. Utan statsbidrag för eleverna kan inte skola gå runt, det kommer inte att finnas möjlighet att bl a betala lärarnas löner och skoIa måste i så fall stänga.

    Sammanfattning:
    Mina råd till dig är att du söker om till åk1. Samtidigt försöker du komma underfund med VARFÖR DU INTE TRIVS. Fråga på alla skolor dit du kan tänka dig att byta om de kan ta in dig - men tänk på att chansen är liten (både plats måste finnas + att skolans rektor måste fatta beslut att de vill avse tid och resurser för att hjälpa en ny elev att komma in i deras undervisnings-stil och deras rutiner med mera). Men om ledig plats finns, är det inte uteslutet att rektor tar in dig. Det är inte din rättighet att byta nu. Det är tur om du skulle få byta.

    Vad kan du då göra om du inte får byta nu?
    - jag tycker ditt mål borde vara att LÄRA DIG SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT inom ämnena, få så bra KUNSKAPER du kan i varje ämne/kurs.

    - kanske koncentrera dig på SJÄLVSTUDIER mer och tänka mindre på lärare och annan personal och andra elever på din skoIa. De finns där och de är viktiga, givetvis, men om du själv gör det ännu viktigare FÖR DIG att lära dig vad du vill kunna, oavsett vem som sitter bredvid dig på lektionerna. INFORMATION FINNS i läroböcker och även PÅ INTERNET och det är inte allt omöjligt att i princip på egen hand lära sig det du vill och behöver lära dig. (I matte rekommenderara vi www.matteboken.se där du kan repetera och lära dig mer matte. Sedan om du KAN RÄKNA, bIir det inte så svårt att få godkänt betyg, för du KAN JU DET DU MÅSTE KUNNA).

    - om du nu skulle övervinna det hindret: Iära dig stå ut och fortsätta lära dig saker, trots att du inte trivs - är det en viktig erfarenhet som du tar med dig till vidare studier och in i arbetsIivet.

    Jag vill också tipsa om en artikel om stress som tjejerna upplever i dagens Sverige som du kan läsa här>> Förhoppningsvis kan man finna lite "tröst" i att man är inte ensam, utan det är många andra som upplever liknande probIem.