Lizette
    Hej, jag går i 8n så det är kanske lite tidigt att börja oroa sig om gymnasieval, men nu gör jag det.
    Jag älskar verkligen att dansa, och jag skulle verkligen vilka gå estetiska-dans. Men sen tänker jag på om det verkligen är en bra bas för min framtid. Dessutom tror jag inte att mina föräldrar hade blivit särskilt glada. De ser nog inte "dans" som ett yrke.
    Men mitt drömyrke är ju koreograf eller justdansare. Fast jag skulle kunna tänka mig astronom, åklagare eller brottsutredare.
    Så min fråga är: ska jag välja det jag vill, eller det jag borde?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lizette!

    Du har rätt i att det är lite tidigt att "oroa" sig för gymnasieval än! :)

    Men om du gör det, så vill jag tipsa dig om att det kanske inte behöver vara "antingen" eller... utan man kan kanske ha "både och".

    För det första, så finns det utbildningar som är "speciella", då man på Naturvetenskaps- eIIer Samhällsvetenskapsprogrammet kan läsa "inriktning dans" (i alla fall på sätt och vis) - och den möjlighet finns t.ex på Fryshusets gymnasiet>>

    Vilka gymnasieskolor som från hösten 2018 kommer att erbjuda liknande möjlighet, vet vi idag inte. Men du kan hålla ögonen öppna för sådana möjligheter, tycker jag.

    För det andra, så kan man faktiskt gå en "vanlig gymnasial utbildning", t.ex på Samhällsvetenskapsprogrammet och dansa på Kulturskolan på kvällstid och söka även andra möjligheter - helgkurser i dans, sommarläger/sommarjobb inom dans och dylikt. Tanken är då att man lär sig dans och dansar på fritiden, utanför gymnasiet.

    Du och dina föräldrar kan tillsammans läsa om "seriösa yrken" som inkluderar Dans: t.ex Danslärare>>, Koreograf>>, Kulturkritiker>> (som kan speciaIisera sig på att skriva om dansföreställningar).

    Jag förstår dina föräldrar och jag tror de menar att det

    1. kan vara svårt att försörja sig som Dansare>>

    och

    2. att man extremt sällan (i princip aldrig) kan arbeta som proffsdansare tills man går i pension vid 67-års åldern.

    De flesta dansare är proffs tills de är ca 35 år. Sedan orkar inte kroppen, ofta pga skador. Man förlorar vighet, uthållighet och andra viktiga egenskaper med åldern. Det är också "speciellt" för kvinnliga dansare. Som kvinna, om man vill ha barn, kan inte man proffsdansa som höggravid t.ex. - så det finns praktiska svårigheter. Och om en kvinna proffsdansar på heltid tills hon är 37 år, t.ex och sedan slutar och vill få barn, så kan det bli "för sent", tyvärr - då kvinnans biologi "säger" att det är bäst att få första barnet innan man fyller 30 år. Läkarkonst och statistik säger att kvinnans fertilitet minskar efter 30 årsåldern ganska mycket, och mer och mer för varje år... och i fall man vill få första barnet efter 40 år, så är det extremt svårt. Risken för att barnet föds med sjuksomar när mamman är "gammal" är också mycket hög.

    Dina föräldrar vill ditt bästa. De har livserfarenhet som är mycket längre än din. De vet hur det brukar gå och vilka "faror" som lurar i arbetslivet.

    Å andra sidan, handlar det om ditt liv, och vad du vill och kan, och väljer att satsa på.

    Om du är mycket seriös ang. bli proffsdansare, kika gärna på Kungliga svenska balettakademin>>

    Jag hoppas mitt svar blir till någon sort hjälp för dig!

    Du får gärna visa mitt svar till dina föräldrar!

    Hör av dig om nya frågor dyker upp!

    ANNA

    P.S: tips - gå på öppna hus och på gymnasiemässorna redan i år!