Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,

    vissa utbildningar finns bara på högskola och vissa andra bara på yrkeshögskola>>. T.ex vill man bli Läkare>> måste man läsa på högskolenivå för den utbildning finns i Sverige endast som universitetsutbildning, ej som yrkeshögskoleutbildning. På samma sätt, om man vill bli Tandsköterska>> så är det en yrkeshögskoleutbildning, som endast finns inom Yrkeshögskola.

    Men det finns också ett antal yrken, som man kan utbilda sig både på högskola och på yrkeshögskola, t.ex många Data-yrken>>, Administrativa yrken>> och Ingenjörsyrken>> och här ställs man inför ett val: läsa på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola. Det som är mycket bra, att man kan söka till högskoleutbildningar och till yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och oberoende av varandra (och man kan söka många olika YH samtidigt och behöver ej prioritera "i första hand", "i sista hand..." för att varje YH söker man separat till). Man kan, alltså söka många olika alternativ och det är först om man får flera utbildningsplatser samtidigt, då ställs man inför valet - vad ska man tacka ja och nej till. Även här behöver man inte alltid välja, utan man kan faktist läsa på högskola och på yrkeshögskola samtidigt (om minst en av utbildningarna är på deltid eller på distans).

    Men som svar på din fråga - "vad är bättre?" och vad arbetsgivare föredrar, så är det inte helt lätt att svara på.

    - YH>> är oftast kortare. De innehåller alltid mycket praktik och under praktiken kan man visa upp sig för arbetsgivare och få jobb på sin praktikplats; Yh kan man komma in på även som obehörig ("i fri kvot" - dvs på undantag).

    - högskoleutbildningar är ofta längre och mer teoretiska samt vissa yrken kan man bara utbilda sig på högskolenivå, som t.ex Socionom>> eller Sjuksköterska>> ; till högskoleutbildningar måste man bli Behörig, det är viktigt! högskola tar inte in obehöriga (i och för sig kan man ansöka att bli bedömd behörig på "reell kompetens" men det är svårt att få igenom... man ska t.ex ha minst 3 årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom gärna om det finns oklarheter kvar eller om du kommer på en ny fråga!

    Ha fortsatt trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Vilket bra svar! Även jag fick lära mig ngt nytt och nyttigt, tack så mycket!!! :)