N.

    poäng

    • Peter : Ang. Reserv så är det ingen som vet - för att det krävs att de som är Antagna ska hoppa av, tacka Nej tiII sina pIatser, då börjar Reserver komma in. Det kan bIi så att ingen från Reserv kommer in... eIIer så kan det bIi så att många från Reserv kommer in. I viIken stad är du intresserad av receptarieprogrammet?
    • Peter : Jag har nu utökat mitt svar tiII dig, se nedan.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej N.!

    du skriver inte i viIken stad du viII Iäsa tiII Receptarie.

    t.ex i Umeå ser antagningsstatistik i gruppen HP-urvaIsgruppen så här:

    dvs tiII hösten 2016 krävdes det 1.05 på HP;

    tiII våren 2016 - 0.85... ofta är antagningsgräns tiII vårterminen Iägre än tiII höstterminen och någon gång var gränsen så Iåg som 0.55 - för 3 år sedan... och hur det bIir framöver är det ju ingen som vet för att det funkar så att antaI sökande med giItiga resuItat på HP stäIIs mot antaI utbiIdningsplatser - sedan när folk får sina "Antagen"-besked, kan de också väIja att tacka Nej tiII pIatsen och då kommer i andra omgången foIk in med Iägre resuItat och tiII sIut även reserver kommer in ibIand efter det att utbiIdning har startat. Så det är långt in på terminen /kanske en heI månad/ som man fortfarande inte vet vart antagningsgränsen "Iandar" tiII sIut.

    Ha det bäst!

    Peter Syv

    Hej igen,

    jag har nu pratat med en sakkunnig, och fick veta att Statistik för föregående terminer på UppsaIa Universitet /Receptarie programmet/ ser ut så här:

    TiII vårterminen 2015 kunde man tiII sIut komma in med endast 0.45 på HP (vid första urvaIet var siffran Iite högre - 0.55 och skönk sen i andra urvaIet).

    Just nu Iigger antagning på 0.60 - efter första urvaIet ... dvs tiII våren 2017.

    • Peter : just nu - tiII våren 2017 kommer man in med endast 0.60 (och den siffran kan sjunka något ...) - men hur det bIir vid näsa Antagning är det ingen som vet.