Hej Hanna!

    Du går gärna läsa på den här sidan där vi berättar om Högskoleprovet och alla "blåa ord" där (och i våra svar för övrigt) är Klickbara länkar!

    Kort svar på din fråga är att reslutat av Högskoleprovet gör att du prövas i ännu ett urvalsgrupp till svenska högskoleutbildningar  - i HP-urvalsgruppen och med det får en extra chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Resultat av HP lägg inte ihop med betygen. Högskoleprvet befriar inte från kravet på att bli behörig. Precis som du själv skriver, är HP - separat (från betyg och från behörighetskraven).

    Läs gärna info här >> och sedan är du välkommen att höra av dig igen om ngt är oklart.

    ANNA