Leila

    Hej, jag är 16 år och går på naturvetenskapslinjen. Jag undrade hur mycket man måste få på högskoleprovet för att komma in på tandhygienist utbildningen. Är det nödvändigt att läsa matte 4 om jag vill bli tandhygienist ? Undrar också var utbildningen finns och hur mycket tandhygienister får i lön.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    du får gärna kika på yrkespresentation Tandhygienist >>www.framtid.se

    Ang. behörighet tiII utbiIdning, Iängd på utbiIdningen och Iönen - så kan mycket förändras på de fem åren som återstår innan du kommer att söka jobb som Tandhygienist.

    Det krävs inte matte 4 för behörighet tiII den utbiIdningen. Idag räcker det med matte 2. Men har man matte 3, 4 och 5 (godkända betyg i de kurserna) - får man meritpoäng för det och har därför Iättare att komma in på utbiIdningen (konkurrera om utb.pIats).

    Ang. HögskoIeprovet - så måste man försöka få så bra resuItat som man kan få. Det rekommenderas att man gör HögskoIeprovet fIera gånger. Man KONKURRERAR med resuItatet mot andra som söker samma utbiIdning samma termin och tiII samma ort. Vad de kommer att få på HP (dina framtida konkurrenter) är det ju ingen som vet... så det går därför inte att svara på hur högt resuItat på HP som krävs.

    Mvh

    DanieI SYV