Stephanie
    Om jag klarar högskoleprovet i Sverige och vill åka utomlands och plugga på ett universitet i Korea, kan jag komma in på högskoleprovet då?

    Det står en gymnasieexamen eller motsvarande på de universitet i Korea som jag kollat på

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie!

    Högskoleprovet gäller för Sverige, det kan du läsa på http://www.studera.nu/hogskoleprov/anmalan-och-information-om-provet/allt-om-hogskoleprovet/ - så här står det: Ditt högskoleprovsresultat kan du använda i Sverige. Det går inte att använda när du vill anmäla dig till högskoleutbildning i andra länder.

    "Det står en gymnasieexamen eller motsvarande", skriver du och de menar med all säkerhet att de vill ha bevis på att du med godkänt resultat har läst i minst 2 år på gymnasiet, kan jag tänka mig... eftersom vi pratar om Universitetet utomlands... och i flera länder är gymnasial utbildning tvåårig, inte treårig - då kan jag tänka mig att det eventuellt kan räcka att man har godkända betyg från år 1 och 2 på gymnasiet... men det kan hur som helst inte ersätta med högskoleprovet. Dessutom finns det ingenting som heter "kIara högskoIeprovet" där för att man får inte Godkänt eller Ej godkänt, utan man får en Siffra mellan 0,00 och 2,00 och sedan jämförs siffrorma på de sökande som söker samma utbidning på samma lärosäte i Sverige till samma termin. Någon har 0,95 och en annan 1,30 och tredje 1,75 - och då kommer den med högsta siffra in först, sedan den med lägre siffra... så länge det finns platser kvar.