Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joel.

    tyvärr så är dert inte tillåtet att göra så som du önskar. Det är endast elever som fick F betyg eller som inte fick möjlighet att läsa en kurs trots att den var inskriven i elevens Individuellt Studieplan - som får göra prövningar innan de får Examensbevis.

    I annat fall skulle många elever, kanske alla - kunna höja sina betyg från åk1 och 2 jättemycket, kanske t o m så att de fick A betyg i alla kurser. Då blir det så att antal sökande till högskoleutbildningar som har A-betyg blir fler än antal platser på utbildnignar. Då måste utlottning äga rum. Och det blir då slumpen som avgör vem ska få läsa och vem som blir utan en högskoleplats. En sådan situation vill vil inte ha.

    Så som reglerna ser ut så måste du först "gå ut" gymnasiet - få ditt Examensbevis eller Studiebevis och agera sedan: om du känner att du behöver höja dina betyg, anmäler du dig till prövningar som äger rum efter gymnasiet och de högre betygen blir med det "en komplettering".

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV