Noor
    Hej!
    jag vill höja min betyg för att kunna få komma in i min drömutbildning apotekarprogram. jag tänker att göra prövning i arabiska moderna språk 3 och 4 för då får jag merit poäng 1,5 poäng kan jag göra prövning även om jag hade inte gjort prövning för arabiska moderna språk steg 2? i min gymnasie fick jag inte möjlighet att göra prövningen, samtidigt fick min examination av vuxen utbildning och då 2400 poäng har ja när kommer jag att göra prov i moderna språk arabiska 3 och 4 då får jag 200 poäng kommer det att räknas till 2600 poäng eller det går inte.
    en annan sak är att jag blev antagen till en fristående kurs farmakologi 15 hp kan kursen hjälper mig och få komma i min drömutbildning?
    om jag kunde få 15 poäng som snittvärde eller slutbetyg värde kan det blir möjlighet att komma i apotekare program när jag söker för hösten?
    hälsning

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Noor,

    ang. göra prövningar
    Du behöver inte visa upp några betyg, när du anmäler dig till en prövning. Om du har eller inte har betyg i moderna språk 2 eller i någon annan kurs, spelar ingen roll för din möjlighet att göra prövning i moderna språk 3 och 4.

    ang. antal poäng som räknas in när ditt Meritvärde räknas ut av Antagning.se
    Om du ännu inte har fått ditt examensbevis från komvux, är det fördelaktigt för dig att försöka ta in betyg i Moderna språk 3 och 4 inom de 2400 poäng som ingår i exambeviset från Komvux. Om du redan har fått ditt examensbevis, kan det inte ändras nu... och i så fall kommer även de nya betygen, dvs 200 poäng till också räknas in.

    ang. hur höga betyg som kommer att krävas för att komma in på Apotekarprogrammet
    Man vet inte på förhand hur höga betyg som kommer att krävas. Gör ditt bästa och vi hoppas det räcker. Men fundera samtidigt på att göra Högskoleprovet. Titta också på andra utbildningar och andra yrken.

    Bästa hälsningar / god fortsättning!

    ANNA

    • : tack för svaret men du svarade inte om den kursen kan hjälpa mig kursen farmakologi och den är 15 hp kan den hjälper mig och blir lättare för att kunna komma in i utbildningen ?
    • Anna : Förlåt... jag glömde visst svara på frågan om en fristående kurs kan hjälpa till att komma in på programmet på grundnivå. Svar; tyvärr NEJ. Programmen på högskolor/universitet på Grundnivå, dvs de som inte för behörighet kräver Kandidatexamen /tidigare studier på högskolenivå/ konkurrerar man till med sina GYMNASIALA BETYG och hänsyn tar ej till tidigare studier på högskolenivå. Undantag: Om AU-urval finns /vilket är sällsynt och kan finnas ibland/, alternativt urval där man söker på tester/intervjuer + måste också tvunget göra Högskoleprovet, då kan det I SÅ FALL blir "ett plus", om man har tidigare läst på högskolenivå, men det är även då inte avgörande för möjlighet att komma in på utbildningen.
    • Anna : info om AU - se https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola - det är bara någon gång ibland som AU-urval "öppnas"; på de flesta utbildningar finns inte den möjligheten. Det är varje högskola/universitet som själva inför varje antagning bestämmer om de ska göra det möjligt att söka via AU-urval; fråga om det på de utbildningar som du är intresserad av, om inte info om det finns på deras hemsida.