Nyfiken elev 01

    Hej, Jag undrar om det har någon betydelse om man höjer sig från låt säga ett E till ett D, eller ett B till ett A? Jag vet att det är en höjning vardera, men sammantaget med resten av ens jämförelsetal så borde ett A väga tyngre som helhet när alla betyg summeras? Stämmer detta eller inte? Sedan kursen Engelska 7 får man 0,1 poäng höjning för varje steg man gör? Vad jag har läst innan så verkar det mer fördelaktigt att få ett högre betyg i just Engelska 7? Är det så? Vänliga hälsningar, Nyfiken elev 01

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du höjer betyget i en 100poängskurs från E till D får du ´+ cirka 0.1 till ditt jämförelsetal (snittbetyget på alla kurser som räknas in i snittet); Engelska 7 är en 100poängskurs (förresten, är de flesta gymnasiala kurser á 100poäng men inte alla, finns kurser som både är mindre, á 50poäng och större, t.ex á 150poäng eller t o m 200poäng). Eftersom eng 7 är en 100poängskurs så blir det samma höjning som för vilken annan 100p.kurs som helst. Exempel: om du höjer ditt betyg från E till D eller från B till A i en mattekurs, en språkkurs eller i Samhällskunskap 1b (alla de är 100poängskurser) eller i Engelska 7, så blir höjningen i ditt "snitt" + cirka 0.1.
    Engelska 7 ger annars + 1.0 meritpoäng (till de flesta svenska utbildningar på högskolor och universitet); finns några få utbildning som inte accepterar meritpoängen och så kan man ej få fler meritpoäng än 2.5.
    Så, om man har 2.5 meritpoäng genom moderna språk 3 och 4 och genom högre mattekurser, så kan man inte få meritpoäng för eng 7, för att ingen kan få fler än max (som är 2.5). Du får gärna kika på information på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare