Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    om du redan har max i merit (2,5 är max) då är det endast genom at höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis, som du kan höja ditt jämförelsetal.

    De flesta gymnasiala kurser är á 100 poäng men några är större, t.ex Fysik 1a är en 150 poängskurs men det finns också några små kurser, á 50 poäng/styck. Man vinner mer om man höjer betygen i de större kurserna.

    Men eftersom de flesta kurser är á 100 poäng, ger jag några exempel som handlar om 100 poängskurserna.

    Exempel: du har idag 17.2 i meritvärde, där ingår det max meritpoäng. Om du höjer betyg från E till A i en 100 poängskurs, höjer du med det ditt meritvärde från 17.2 till ca 17.6. I genomsnitt behöver du därför höja alla dina betyg "ett snäpp", dvs alla E - till D, alla C till B och alla B till A betyg.

    Man kan också förklara på annat sätt: du vill uppnå 20.0 i meritvärde. I det kommer ingå 2,5 i merit. Därför behöver du Jämförelsetal på 17.5 och det får du om du har B betyg i alla gymnasiala kurser (förutom Gymnasiearbete där man inte kan få högre än E, men det betyget räknas inte in i jämföreIsetaI). Om du har C-betyg i någon 100 poängskurs, behöver du ha A-betyg i en annan 100 poängskurs för att "kompensera" för att du har lägre än B i någon kurs.

    Höja betyg kan man genom att läsa kurser på komvux eller genom att göra prövningar. På en termin kan man på komvux läsa 400 - 500 poäng. Om du t.ex läser 500 poäng kurser i vilka du har betyget E idag och får betyget A i alla dem, höjer du ditt meritvärde till ca 19.2 och uppnår med det inte riktigt ditt mål. För att uppnå det som du sätter som mål, behöver du höja från E till A i minst 700 poäng, dvs i 7 hundrapoängskurser. Så mycket brukar man inte få läsa på en termin på komvux för att det är ganska mycket mer än heltidsstudier.

    Dessutom kan det bli svårt att få plats på kurser på komvux, om man redan har godkända betyg i kurserna.

    Det mer realistiska alternativet är att göra prövningar. Idag kostar varje prövning 500 kr. Man får tyvärr inte tillbaka pengarna om man inte höjer sitt betyg. Det som är bra att man inte kan sänka betyget, för att i fall man på prövningen skulle få lägre betyg än man hade innan, står det högre betyget ändå kvar.

    Hälsningar

    Mikael SYV