Elinor
    Hej!

    Jag gör just nu mitt andra försök med att läsa till ämneslärare och mitt tredje försök att läsa på högskola/universitet. Men inget går bra.
    Jag flyttat hemifrån nu så står med en studentlägenhet i en stad jag älskar men med en utbildning jag inte vill/klarar av att gå.
    Har en historia av depression och ångest som blivit värre för varje dag som gått nu när jag flyttat. Jag hänger inte med på föreläsningarna eller i resten av skolarbetet. Det är för svårt.
    Jag vet nu att jag inte vill bli lärare, men vet inte vad jag vill bli. Trodde alltid att jag skulle bli lärare.
    Jag tycker om att skriva, filma videor, läsa, försöka hjälpa andra och djur.
    Jag vet att jag inte klarar av att jobba inom vården, har försökt göra det två gånger men bröt ihop båda gångerna, det blev för mycket.
    Vad ska jag göra? Hoppa av skolan och jobba? Hoppa av och söka en annan utbildning som jag kanske inte heller gillar?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Elinor,

    det är en svår situation du beskriver.

    Har du kontakt med psykolog och/eller kurator? eller med en läkare? Det kan hända att du behöver samtalskontakt och kanske i kombination med medicinering också? Det kan bara en proffs svara på.

    Du kan börja med att prata med kurator på ditt lärosäte. Om du inte hittar kurator prata med studievägledare som måste kunna svara på om det finns kurator på ert lärosäte; och om inte - då måste personal på ditt lärosäte ändå förmedla någon sort kontakt till ex. till en psykolog. I värsta fall gå till vårdcentralen och sök där. Det är mitt första råd till dig. Det tycker jag du bör göra nu, på en gång.

    En annan sak som jag vill säga är att alla som skaffar sig lärarutbildning arbetar inte som lärare. Man kan arbeta med väldigt mycket annat, trots sin lärarutbildnig. Ex. för att få jobb som arbetsförmedlare >> eller utredare på FK >> krävs det 3-årig högskoleutbilnding /spelar ingen roll inom vilket kunskapsområde/. Det går säkert också att få jobb som utbildningsadministrator >> även med icke-avslutad lärar-utbildning.

    Nu är det så stor brist på lärare att det går /tyvärr/ att få jobb som lärare ibland även direkt efter gymnasiet!!! - tro det eller ej... men om du vet att du inte vill jobba som lärare, så kanske inte det är ngt. bra alternativ för dig i alla fall... :(

    Just nu kanske du kan bli sjukskriven under en tid. Under den tiden hoppas jag du kan få hjälp och bli bättre; du kan samtidigt söka jobb (vilket jobb som helst) - och om du får jobb, jobba ett tag - så hoppas vi det blir bättre, att det "klarnar" ang. vad du vill göra i framtiden.

    Du kan ta och kika på utbildningar inom andra skolformer än högskola, ex. inom yrkeshögskola >> eller folkhögskola >>.

    Inom Folkhögskola kan man utbilda sig till bl a Fritidsledare >>, och inom yrkeshögskola - bl a till Integrationspedagog >> eller till Stödpedagog >>.