Hej Ida Stina,

    precis såsom Ludmila skriver i sin kommentar, kommer inte komvux ge dig plats på en kurs, till vilken du inte är "behörig". Komvux gillar inte "slösa" pengar och ge plats om de inte har bevis på att personen har nödvändiga förkunskaper.
    Då matte 3 bygger helt på matte 2 vill komvux att man först får godkänt betyg i matte 2.

    Men till en prövning kan du anmäla dig, oavsett vilka tidigare betyg du har. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr. Kunskaper skaffar man sig genom självstudier och gör då endast 2 prov: skriftliga och muntliga delar av ett prov, men man kan kalla dem för 2 prov: skriftliga provet och sedan (ofta om ca 2 veckor efteråt) - muntliga provet, där lärare ställer frågor utifrån resultatet av det muntliga provet.

    Innehåll i mattekurser kan du bl a se på www.matteboken.se och på den sidan kan du också repetera matte och bedriva självstudier i matte.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Här >> är direktlänk till plats på Matteboken.se där du kan se innehåll i Matte 3.

    Du har godkänt betyg i matte 1a, det är första och lättaste gymnasiekurs i matematik. Formellt sett är du med godkänt betyg i matte 1a behörig att läsa både matte 2a, matte 2b eller matte 2c direkt nu... men i praktiken kan matte 2b och speciellt 2c bli lite för svårt, då b-spåret är medelsvårt och c-spåret är det avancerade/svåraste matte-spåret på gymnasiet.

    Med godkänt betyg i matte 2a eller i 2b eller 2c är du behörig att läsa matte 3b eller 3c.