Yus
    Måste jag har 2500 poäng för att söka till högskolan om jag hoppat av gymnasiet ? Kan jag inte läsa upp grundläggande behörighet + särskilda behörighet och få snitt betyg från komvux ?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Yusra!

    Nej du behöver inte ha godkända betyg i 2500 för att vara behörig till högskola/universitet.

    Det du behöver är följande:

    Gemensamma krav för gymnasieexamen

    För att nå en gymnasieexamen (yrkes- eller högskoleförberedande) ska du ha minst 2250 godkända gymnasiepoäng på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Man ska även ha godkända betyg i kurserna: svenska (eller svenska som andraspråk) 1, engelska 5 och matematik 1 samt en kurs gymnasiearbete, 100 poäng.

    Dessutom krävs det även följande för att uppnå:

Yrkesexamen

Av de programgemensamma ämnena måste minst 400 poäng vara godkända. En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska  (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt engelska 6, med godkända betyg, har grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

Högskoleförberedande examen
.
    Man ska ha godkända betyg i kurserna: svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt engelska 6. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    På den här länken hittar du också bra information om behörighet till högkskola/universitet>>

    Om du saknar något av ovanstående så kan du läsa upp det på t.ex. komvux.

    Lycka till!
    Hälsningar

    Melina, Studie- och yrkesvägledare

    Nej det skulle jag inte säga, reell kompetens innebär att du kan visa att du har fått kunskaperna från annat håll, t.ex arbetslivserfarenhet.

    • : Ok finna det inte något snabbare sätt än att läsa yrkesexamen på komvux ? Vad innebär reell kompetens då? Är den inte snabbare sätt att söka högskola?
    • Anna : För att uppnå Reell kompetens måste man bland annat ha ARBETSLIVSERFARENHET i minst 3 år på minst halvtid som man skaffade efter det att man fyllde 19 år. Det är inte många kurser som det krävs godkända betyg i - för att uppnå Reell kompetens och har man 3-årig arbetslivserfarenhet, då är det klart ett snabbare väg in på högskolan. ... Men då har du inget att KONKURRERA med om din studieplats och måste därför göra Högskoleprovet och söker endast i HP-urvalsgruppen, vilket minskar dina chanser att komma in. Klart kommer man, dock, in där det står tomma/lediga platser! :) Om Reell kompetens läs på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/