Linnea
    Hej! Jag vill läsa till förskollärare efter gymnasiet och vad jag läst mig till så behöver man godkänt i samhällskunskap, naturkunskap och engelska 6 för att komma in där. Men är då osäker på vad jag ska gå på gymnasiet.

    Har funderat på Humanistiska då jag läser alla dom tre kurserna eller om jag ska gå Barn ock fritid och sen lägga till engelska 6 på det egna valet? Jag vet inte vad som är bäst? Jätte tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Det är helt sant att du kan blir behörig att söka Förskollärarprogrammet direkt efter gymnasiet på Humanistiska programmet. Men du kan också bli behörig på Barn- och fritidsprogrammet.

    Se i programplanen för BF - längst ner kan du se vilka kurser du behöver för Grundläggande behörighet till högskolestudier och Naturkunskap 2 får läsas som programfördjupande.

    Jag tycker att BF passar mycket bra att läsa om man vill bli Förskollärare.

    Men behörig till förskollärarutbildningen kan man bli på många olika gymnasieprogram.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mikael : Vill bara uppmärksamma dig på att det som är i "blått" i våra svar är KLICKBARA LÄNKAR, där mer info finns på den sidan dit du kommer... men det kanske du redan vet själv! ;)