Nadja
    Hej! Jag ska välja gymnasieprogram den 1 februari (har haft ångest över gymnasievalet i flera månader och därför skjutit upp det dumt nog) och jag är så himla stressad. Jag är inte speciellt intresserad av någonting, det jag gör på min fritid är att spela dator och då tyckte jag att Teknikprogrammet verkade kul, men sen såg jag hur mycket matte som ingår i den linjen! Jag har jättesvårt för matte (Har D i betyg) och även svårt för att plugga hemma, så jag är ganska avskräckt från teknik.. Dock har jag högsta betyg i engelska och ganska bra i moderna språk, så min språklärare tycker att humanistprogrammet skulle passa mig.. hur mycket tid behöver man lägga på läxor hemma om man går HU? Vad kan man läsa vidare till? Är teknikprogrammet så tufft som alla (och poängplanen) hävdar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja,

    du behöver inte vara så stressad för att det är ännu mycket gott om tid. Det är heIt OK att göra OmvaI under OmvaIsperioden, senare under våren... det finns inga negativa påföIjder för dig som eIev att göra omvaI.

    Humanistiska programmet >> finns det 2 inriktningar - KuItur och Språk. På inriktningen Språk Iäser man många språkkurser och även "Iatinska språket" - en kurs heter "Iatin, språk och kuItur".

    Om du är intresserad av datorkunskap, men inte viII Iäsa mycket matte, kanske kan du fundera över EI- och energiprogrammet, inriktning Dator och kommunikationsteknik>> och på Estetiska programmet, inriktning "media">>>

    ang. Matte på Teknikprogrammet så Iäser man det avancerade spåret i snabb takt. ...du kan se innehåII i kurserna på www.matteboken.se

    På TE Iäser man matte 1, 2 och 3 (det är minimum). Många på TE Iäser även matte 4,5  och matte speciaIisering.