Pandra girl

    Hej! Jag undrar om man får bättre möjligher om man får exakt samma betyg på samhäll oh natur. På samhäll säger vi att jag har lagt till matte 3 och engelska 7 vet ej om det spelar roll. Men om de två sedan söker in på samma linje på högskola, är det större chans för naturaren att komma in då om de har samma betyg. Båda är behöriga

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, till svenska högskole-universitetsutbildningar konkurrerar de behöriga sökande (obehöriga kan ej antas) i olika urvalsgrupper. I betygsgrupper konkurrerar man med en "siffra" som heter Meritvärde som är summan av snittbetyget + ev.meritpoäng, om man har några meritpoäng. Annars är meritvärde = snittbetyget. I den siffran ser man inte vilken utbildning eleven fick på gymnasiet. Om två sökande med samma meritvärde (och båda är behöriga) söker till samma utbildning på svenska lärosäten har de exakt samma chans att komma in, oavsett vilket gymnasieprogram de läste förut. Om meritpoängen var god läs på Gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Om studieformen högskola-universitet, i Sverige, var god se framtid.se/studier/universitet-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare