Ellen
    Hej! Jag är sugen på att bli ämneslärare på gymnasiet. Jag har en fundering jag vill lära ut både företagsekonomi och matematik, är det möjligt? hur ska jag lägga upp studierna i sådana fall? Jag har ingen utbildning utöver gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    När det gäller ämneslärarexamen inom företagsekonomi kan inte det ämnet hittas som enskilt ämne på något av universiteten som utfärdar lärarexamen. Det borde betyda att företagsekonomi inte finns som enskilt ämne att läsa inom ramen för lärarutbildningen, enligt de uppgifter www.studera.nu har.

    Stockholms universitets sajt (Lärarutbildningsportalen) >>>har information om att det går att läsa KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) till lärare i företagsekonomi .

    Företagsekonomi verkar alltså inte gå att läsa genom det "vanliga" ämneslärarprogrammet, utan man läser högskolepoäng i Företagsekonomi och ev i ett annat ämne först och söker sedan till KPU, Kompletterande Pedagogisk Utbildning.

    Vi rekommenderar att i fall man är intresserad av att bli lärare i Företagsekonomi, kontakta Studievägledningen  eller någon som ansvarar för lärarutbildningen på Stockholms universitet och fråga hur det rent praktiskt skulle gå till att studera för att bli behörig lärare till företagsekonomi och vad som krävs för att få undervisa i det ämnet.

    Det är sista dag att anmäla sig till högskolestudier till hösten - idag! Om du inte lyckas få tag på studievägledare på Stockholms universitet, sök idag en 30 poängskurs i matematik eller en 30 poängskurs i företagsekonomi - du kommer, hur som helst behöva minst 90 högskolepoäng (tre terminer på heltid) i båda ämnena, om du vill bli behörig gymnasielärare - i ett av ämnena kommer du att behöva 120 högskolepoäng; och i ett annat ämne 90 hp.

    Det blir - hur som helst, inte fel att börja läsa företagsekonomi och/eller matematik på högskolenivå.