Hej Mathilda,

    du ställer en mycket bra fråga, som dock tyvärr är mycket svår att svara på.

    Detta för att förutom Naturbruksprogrammet på gymnasiet, kan man även utbilda sig på yrkeshögskola. Se vilka utbildningar på YH inom Djurvård som finns idag>>  De stäIIer OIika krav. Yrkesexamen från Naturbruksprogrammet inriktning Djur, går bra att ha till alla de olika Yrkeshögskoleutbildningar inom Djurvård (så som kraven är formulerade idag) - men det kan också gå bra (till några, inte alla) att ha examen från Naturvetenskapsprogrammet, och till en av YH går det även bra att ha gymnasial utbildning med godkända betyg i Naturkunskap 2 eller i Biologi 1.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet kan det gå att läsa Naturkunskap 2 eller Biologi 1, och då kan man tänka sig att det är väl OK att läsa på SA och söka till yrkeshögskola och utbilda sig till Djurvårdare där. Men vi vet inte vilka yrkeshögskoleutbildningar som kommer att finnas när det blir dags för dig att söka. YH beviljas ofta me ganska kort varseI /oftast i slutet av januari till start hösten samma år/ - dvs du kommer först när du är inne på din sista termin på gymnasiet veta vilka Yrkeshögskoleutbildningar som du ska kunna söka och samtiigt också vilka krav de väljer att ställa. Det kan då visa sig att det inte finns någon YH som inte kräver exmen från Naturbruksprogrammet.

    Ett annat problem kan vara att i fall du inte kommer in på en yrkeshögskoleutbildning. Då blir det extremt svårt att hitta var du ska kunna utbilda dig till Djurvårdare. Komvux kan ibland erbjuda passande utbildningar, men med examen från gymnasiet kommer du troligtvis inte få plats på komvux yrkesutbildning. Det kan bli "total stopp".

    Därför måste jag svara så här: det är mycket säkrare att gå via Naturbruksprogrammet, inriktning Djur.

    Dock kan det EVENTUEIIT finnas möjligheter även efter Samhällsvetenskapsprogrammet, men tyvärr så går det inte att veta det idag - vad som blir möjligt om 3 år. Konkurrens om platser på yrkeshögskola kan bli hårt. Yrkeshögskola prioriterar, även om de säger att det är ok med examen från andra program - ändå de som har examen från Naturbruksprogrammet - till Djurvårdsutbildningar. Arbetslivserfarenhet inom område är för en YH ett stort plus. Ofta går man Naturbruksprogrammet, sedan jobbar minst ett år innan man söker till yrkeshögskola. Ofta jobbar man i några år med djur på ngt. sätt.

    Jag måste tyvärr svara så här: utan examen från Naturbruksprogrammet och utan erfarenhet av att arbeta med djur i några år, är chanserna att få utbilda sig till Djurskötare ganska små.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA