Lucas

    Hej! Jag håller just nu på att studera min andra termin filosofi på Lunds universitet och tänkte genom en KPU i framtiden bli mattematik och filosofilärare på gymnasium. Jag har läst lite om några olika KPU på olika universitet och förstår att jag behöver 90p filosofi och 120p mattematik men det står inte så tydligt vilka kurser jag måste läsa för att bli behörig för en KPU. Jag har nu läst 30p praktisk filosofi och 30p teoretisk, vilka kurser kan jag läsa nästa halvår för att bli behörig för en KPU? Tänker speciellt på vilka mattekurser. Jag har förresten läst till matte 3B i gymnasiet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,

    för att utbilda sig till mattelärare måste man ha godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 4.

    Det finns många olika KPU-upplägg. Det är bäst att fråga den studievägledare som jobbar just på den institutionen där KPU ges. Du kan få olika svar från olika högskolor/universitet; detta pga bl a "akademisk frihet" (varje lärosäte får "hitta på" lite olika regler... ) - och lärarutbildningar genomgår också ständiga förändringar; pga lärarbrist kan också "speciella lösningar" erbjudas. Det är alltså jätterörigt med lärarutbildningar.
    Det bästa är att inrikta sig på en viss högskola/universitet (lärarhögskolan) och ta reda på hur du kan bli behörig lärare just på det lärosäte. Mycket står på högskolornas hemsidor. Hittar man inte info som man behöver, tar man kontakt med en studievägledare på just den institutionen där KPU ges.

    Hälsningar

    Mikael SYV