Ebba
    Hejsan! Jag skulle vilja jobba med att hjälpa barn som gått igenom trauman och liknande och undrar om det är barnpsykolog som är rätt jobb eller om det finns fler alternativ? Är barnpsykiatriker samma sak? Och hur går man tillväga för att utbilda sig till det? Räcker det att utbilda sig till psykolog för att jobba med barn? Eller måste man läsa vidare efter den utbildningen?

    Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    Psykolog och Psykiatriker (eller Psykiater som yrket också ofta kallas för) är i Sverige Olika yrken; och barnpsykolog och barnpsykiatriker - likaså.
    Psykiatriker är specialistläkare, alltså i grunden Läkare. Vill man bli psykiater (barn- eller en annan sort...) måste man börja med att komma in på läkarprogrammet.
    Vill man bli psykolog - måste man söka till psykologprogrammet. I Sverige idag finns endast en "speciell" psykologutbildning - med inriktning mot Idrottspsykologi. Alltså, alla andra psykologer: barnpsykologer, rättspsykologer m.fl läser alla sin grundutbildning på psykologprogrammet som är ett femårigt högskoleprogram. Om du sedan efter det att du tar ut examen från psykologprogrammet behöver läsa ngn påbyggnadsutbildning för att jobba som just barnpsykolog, kan jag inte riktigt svara på, men det blir en mycket "senare fråga" (och reglerna kan också ändras på så lång sikt som 5-6 år).
    Att hjälpa barn som gått igem trauman kan man på många Olika sätt; se presentation Familjebehandlare; t.ex kan man hjälpa genom att erbjuda en trygg plats att bo i (se presentation Familjehemsförälder) eller genom att placera barn i familjehem (se presentation Familjehemssekreterare) eller genom att jobba med adoptioner (se presentation Adoptionskonsult). Om du inte vill eller kan läsa på läkar- eller psykologprogrammet, kan jag rekommendera att du kikar på socionomprogrammet i så fall.