vivianne
    Hej! Jag vill byta gymnasieskola men inte linje, fast jag har redan börjat 2an och det har nästan gått två månader på terminen. Men jag mår verkligen inte bra i min skola, lärarna bryr sig inte och alla har skapat dåliga rykten om mig, dessutom så hör jag folk prata dåligt om mig. Vill verkligen byta så snabbt som möjligt! Men måste jag gå om?
    • Milla : Har du pratat med kurator? Hen har sekretess och kommer inte vidarebefordra info till någon utan att du har samtyckt till det. Kurator har också rätt utbildning och relevant erfarenhet för den typen av frågor. Ibland kan kurator även "fixa" en plats även om inga platser finns. Det är i alla fall värt att fråga kurator om hjälp. Tänker på dig och önskar att det löser sig snabbt och bra!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vivianne,

    det är mycket tråkigt att du inte trivs på din gymnasieskoIa!

    Jag råder dig fråga på aIIa de skoIor, dit du viII byta - om Iedig pIats finns. Om du byter inom samma program, borde du inte behöva gå om. Men det viktigaste fråga att få svar på nu är Om det finns Iedig pIats i åk2 på ditt program. Och i så faII om rektor är beredd att ta in dig. Det är upp tiII rektor på "den mottagande skoIa" att ta in dig eIIer att svara att det inte går.

    Om en ny skoIa tar in dig, åtar den sig att hjäIpa dig att Iäsa ikapp, om du Iigger efter i några ämnen.

    HåIIer tummarna för att du hittar möjIighet att byta skoIa!

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV