Pontus
    Hej! Jag har länge gått och grumlat över att jag inte trivs på mit nuvarande yrke och har viljat byta linje ett tag nu.
    Men jag har lite svårt för att kunna ta upp sånna saker och behöver nu hjälp med att byta linje till samhäll

    Jag har nu gått på mitt yrke i ett läsår och började känna lite ångest över att jag har valt fel yrke nu när jag började med praktikveckorna.
    Det är ingenting jag alls hade förväntat och har svårt över att kunna sova för att jag tänker för mycket på hur jobbigt och tråkigt yrket är.

    Snälla hjälp mig med att ge mig tips hur man byter linje

    (Jag går bygglinjen med inrikting snickare)

    Hur ska jag byta från mitt nuvarande yrke till samhälle?
    • Anna : Det är nästan garanterat så att du måste söka om till åk1. Chansen att byta från bygg till samhällsvetenskapsprogrammet i mitten på november är väldigt liten.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus!

    Jättetråkigt situation du befinner dig i.

    Om du känner att du valt feI program, suck. :( och redan går i åk2 - då är det inte roligt, det förstår jag.

    ***

    Om jag förstår dig rätt så går du nu åk2 på Bygg- och anläggningsprogrammet.

    Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program och det bIir rätt så svårt, kanske t o m omöjIigt att byta. Utan du behöver med största sannoIikhet i så faII söka om till åk1 och konkurrera med dina grundskoIebetyg och i fall du kommer in - påbörja läsa hösten 2017. Det kan då inte utesIutas att du kanske skulle kunna bli kLar snabbare än på 3 år (eftersom du förhoppningsvis har en hel del godkända betyg från byggprogrammet och vissa kurser är ju samma - som t.ex Idrott och hälsa1, svenska 1 och engelska 5; även matte 1a kan du ta med i examensbevis från samhällsvetenskapsprogrammet. Du Behöver dock även läsa matte 2b - för att det är en obligatorisk kurs på Samhällsvet.programmet).

    Om du berättar på vilken ort du kan gå på gymnasiet, kan jag tipsa om viIka skoIor som går att tillfråga - de som har SA i sitt utbud. Dock är chansen liten att någon skola skulle ta in dig nu- mitt i läsåret och om de gör det "förlorar" du i så falI ett läsår - då du kan i bästa fall hoppa in i åk1 på SA.

    Jag har dock ett förslag - att du kan kika på yrken ByggIovshandläggare>> och Besiktningsman>>

    Jag menar att man med utbildning från BA behöver inte nödvändigtvis arbeta just på en byggarbetsplats. Det finns andra möjligheter. Det är inte otänkbart att du t.ex skulle kunna vidareutbilda till till Arkitekt, t.ex till Planeringsarkitekt>>.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : I nuläget om jag fortsätter att gå på Bygg programmet så tänker fö
    • : jag försöka komma in på en högskola med inriktning Arkitekt men skulle göra nästan vad som helst för att byta Program så om jag skulle behöva gå om ett år så känns det som att det är värt det eftersom jag inte tycker att man ska jobba med någonting man får ångest av varje gång man vaknar och måste åka till jobbet
    • Anna : Det är bara rektor på det programmet dit du vill byta som kan svara på frågan om de kan ta in dig nu.
    • Anna : om du vill att vi undersöker frågan - måste vi veta Var du kan gå i skoIa, i viIken deI av Iandet.
    • Anna : Chansen är inte stor att du kan byta nu, därför att de på samhällsvet.programmet och på alla andra program har redan hunnit Iäsa en heI deI inom de Kurser som du har missat, och här pratar vi om att ev byta in i åk1, dvs du kommer garanterat "förlora" ett år. jag kan inte lova dig att du kan byta nu. Jag kan säga så här: om du kan byta nu är det Väldigt stor Tur i så fall!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Pontus!

    jag förstår att det inte alls är roligt att vakna varje dag och tänka att du måste åka till skola och praktik, då du inte trivs.

    Det konkreta förslaget jag har är att du söker jobb, vilket jobb som helst nu och i fall du får jobb, även deltid eller "timmar vid behov", då jobbar du under resten av det här läsåret och samtidigt söker om till åk1. Du går också på öppna hus och prova-på dagar på oIika gymnasieprogram. Du måste också vara beredd att från hösten 2017 läsa 3 år till på gymnasiet.

    ***

    Ett annat alternativ är att du "biter i det sura äpplet" och förtsätter i skolan - och gör så gott det går - i alla fall under resten av det här året, och så söker du om till åk1 till hösten 2017.

    ***

    Samtidigt som du gör det som jag föreslår ovan kan du givetvis försöka byta program. Det finns inte någon större chans att byta nu. Detta pga ditt program skiljer sig så pass mycket från alla andra program och det är nästan jul snart... jag har därför svårt att tro att någon rektor skulle ta in en ny elev på ett program där eleven måste läsa ikapp ganska mycket. Att du är beredd att läsa ikapp, kan jag förstå, men det är mycket tid och engagemang från lärarna som krävs också. Du har ju inte varit på alla de lektionerna under aug-oktober och det är ganska många veckor, så lärarna måste ge dig handedning och en hel del individuell undervisning, prov (retroaktivt) - och det tar mycket lärartid. Det är rektor som bestämmer om de resurser finns på skolan. Därför är det endast rektor på programmet (det programmet dit du vill byta till) som kan svara om skola kan ta in dig.

    Om du inte frågar, får du inget svar. Om du vill att vi frågar, måste vi veta i vilken stad du kan gå på gymnasiet. Oavsett vem som frågar om lediga platser, är inte chansen stor att kunna byta nu. Tyvärr är det så, måste jag svara.

    Ett annat alternativ är att byta till en folkhögskola. Men de tar in från den dagen du fyller 18 år. Jag antar att det dröjer innan du fyller 18 år.

    Prata med kurator och syv på din skola. Din skola vill helst behålla dig som elev och kanske kan ordna så att du kan byta till ett annat program på samma skola. Jag vet inte på vilken skola du går och vet därför inte heller vilka andra program som finns på din skola.

    Kanske kan det hjälpa att byta Praktikplats? Eller om du kan inrikta dig på att jobba i bygghandel, dvs som säljare och gå på praktik på ett byggvaruhus i så fall?

    Om du inte prata med skolpersonal, hur ska de då veta att du inte trivs och vill byta utbildning?

    Tänker också så här: du är "bara" 17 år, inte Myndig, därför har du all rätt att överlämna alla förhandlingar till dina vårdnadshavare, om du så önskar. Be dina föräldrar prata med skolans personal, be dem att boka möte med programrektor - där du får berätta vad det är som gör att du inte trivs. Rektor har säkert erfarenhet av liknande situationer som uppstod förut, med andra elever. Det kan finnas ngt. bra förslag som skoIa kan komma på. Kanske kan du gå på praktik på skolan, hos skolans vaktmästare, t.ex? Kankse kommer du uppfylla kraven för yrkesexamen, men man lär sig på praktiken (någonting lär man sig ju) och det kanske ändå är ett bättre alternativ än att må så som du gör idag eller att du hoppar av gymnasiet och inte har någon sysselsättning och någon inkomst.