Johanna
    Hej!
    Jag går i gymnasium och är 17 i år.
    Jag har nyligen haft min första skoldag i den gymnasium jag kom in på.
    Men saken är att jag vill byta till distans gymnasiet Korrespondensgymnasiet.
    Är det möjligt att byta till Korrespondensgymnasiet ens ?
    Isåfall hur söker man dit ?

    Och hur gör man med prov när man pluggar distans ?
    Kommer man sitta i ett samtal med en annan lärare som förhör en eller behöver man gå till skolan för att examineras ?

    Och hur blir det med CSN ?
    Förlorar jag min studiebidrag om jag pluggar distans ?

    Hoppas ni kan svara så snabbt som möjligt ! /mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna!

    Studiebidrag från CSN är det samma regler för, oavsett om du läser på distans eller inte.

    Det är ganska hårt konkurrens om platserna på Korrespondensgymnasiet>> pga det den enda gymnasieskola som i Sverige bedriver undervisning på distans.

    I skolans presentation här>> ser du alla kontaktuppgifter och du får hemskt gärna kontakta skolan och även ditt antagningskansli, där du sökte till gymnasiet.

    Alla elever i hela Sverige får söka till Korrespondensgymnasiet, därför att utbildningar på den gymnasieskola är Riksrekryterande, dvs alla elever från hela Sverige söker på samma villkor (konkurrerar med sina Slutbetyg från grundskolan).

    Nu är det så att antagningsperioden och omvalsperioden är slut sedan ganska länge. Nu skulle det vara möjligt att komma in, om det fanns tomma platser på Korrespondensgymnasiet. Men det tror inte jag att det finns tomma/lediga platser. Konkurrensen är ganska hård och de brukar ha många reserver.

    Du får söka till nästa år till åk1 och i fall du kommer in, kan du läsa 3 år på distans - på ett av de program som Korrespondensgymnasiet erbjuder /OBS! de erbjuder bara några få högskoleförberedande program/.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blit på ngt. sätt till hjälp!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte