Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pershia.

    vill personen jobba som lärare i Sverige eller vill hen göra ngt. helt annat?

    Om hen vill jobba som lärare i Sverige, så finns information på Skolverkets hemsida>> om vad som hen behöver göra för att få svensk lärarlegitimation. Det är en process - att få svensk lärarlegitimation, som kan ta ganska lång tid, därför är det bra att samtidigt lära sig så mycket svenska man kan + kanske söka andra jobb eller fundera på andra utbildningar.

    Jag föreslår att personen påbörjar processen att få svensk lärarlegitimation, men samtidigt bekantar sig med yrket Lärare>> allmänt och speciellt (närmare) med yrket Idrottslärare>> - vilket man kan göra på olika sätt. Det är enkelt att på www.framtid.se - hitta respektive yrke och läsa om det och se en yrkesfilm, som berättar om hur yrket ser ut just i Sverige (för att det kan vara gansa så olika i olika länder). Sedan är det bra att göra några Studiebesök på olika skolor och prata med de veksamma lärare, be att få närvara på några lektioner. Praktik på en skola som lärarassistent eller hjälplärare - skulle jag också varmt rekommendera. Allt detta för att bekanta sig närmare med hur det är att vara lärare i Sverige.

    Det kan vara ganska olika i olika länder: i vissa länder utbildar man sig till lärare på gymnasienivå, dva man har inte en akademisk utbildning och då får man inte svensk lärarlegitimation utan att behöva komplettera ganska mycket, vilket kommer att ta minst 3 års studier på heltid på högskolenivå. Innan man börjar komplettera, är det bra att bli säker på att det är just det man vill - att jobba som Lärare i Sverige.

    I vilket fall, oavsett vad man vill jobba som, är det mycket bra att försöka lära sig så mycket svenska som möjligt, i tal och skrift.OBS! det är bra att tänka på att i Sverige arbetar man oftast med flera ämnen och inte bara som Idrottslärare, utan man är lärare i Idrott och i minst ännu ett annat ämne - t.ex matematik eller språk eller historia. På grundskolan är man oftast behörig i tre ämnen, t.ex: idrott, engelska och samhällskunskap eller Idrott, slöjd och svenska som andra språk, dvs olika kombinationer av ämnen förekommer. Det blir därför svårt att få en heltidstjänst som endast idrottslärare. Om man blir behörig bara i ett ämne (i detta fallet - Idrott) bör man räkna med att arbeta deltid eller att arbeta på flera olika skolor samtidigt, för att komma upp till heltid. Det är därför att föredra att personen (i fall hen bestämmer sig för att satsa på att bli behörig lärare i Sverige) siktar kanske i första hand på att bli Gymnasielärare, där det räcker att man är behörig i två ämnen och väljer ännu ett ämne (kanske sitt modersmål - på förslag... om vi säger att personens modersmål är arabiska, kan hen kanske bli behörig lärare i Moderna språk (arabiska) och/eller i Modersmål (arabiska) - eller i både och, moderna språk & modersmål + Idrott. Om yrke Modersmålslärare kan man läsa här>>

    Sammanfattning:
    mina råd till personen är att hen ansöker om svensk lärarlegitimation (se info på länken längst upp i mitt svar); att hen samtidigt på olika sätt bekantar sig med hur yrket Lärare/Idrottslärare ser ut i Sverige (villkor för lärarna i praktiken, hur det ser ut på skolorna, vad läraren gör mm) + att hen lär sig svenska så bra som möjligt och så snabbt som möjligt.

    Bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare